Praca z uczniami ma na celu przekonania uczniów do tego, że każdy posiada umiejętności i kompetencje do tego, aby zostać wolontariuszem. Jednocześnie jednak zwraca uwagę na trudności oraz konieczność uświadomienia sobie, że wolontariat to także poświęcenie.
Wskazówki do ćwiczeń Każdy może być wolontariuszem! W tym zadaniu uczeń powinien wykazać się pomysłowością - nie ma to dobrych i złych odpowiedzi. Celem zadania jest zainspirowania dziecka do zastanowienia się, co może robić dana osoba, warto zadawać pytania, np.:
- Jak wykorzystać pasję do składania orgiami? Przykładowa odpowiedź: można zorganizować warsztaty origami dla dzieci z domu dziecka.
- Jak wykorzystać pasję uczenia się? Przykładowa odpowiedź: można pomagać w odrabianiu lekcji kolegom i koleżankom z młodszych klas.
- Co może zrobić osoba posiadająca własne gospodarstwo? Przykładowa odpowiedź: może przekazywać część plonów instytucjom zajmującym się przygotowywaniem posiłków dla osób w kryzysie bezdomności.
- Jak swoimi umiejętnościami może podzielić się weterynarz? Przykładowa odpowiedź: badać zwierzęta w schronisku.
Jak może pomóc wolontariusz? Podobnie, jak w zadaniu Każdy może by wolontariuszem - liczy się kreatywność i pomysłowość dziecka. Rozwiązując to zadanie dziecko ma odkryć, że wolontariat nie ogranicza się do pomocy innym osobom, ale może obejmować wiele różnych aktywności. Oczywiście, nie należy unikać rozmowy o potrzebach ludzi, ale należy zwracać uwagę, że pomocy potrzebują różne osoby, a to oznacza, że ta pomoc może mieć różną formę. Warto zadawać pytania, np.:
- Jak można pomóc dzikim słoniom? Przykładowa odpowiedź: można organizować zbiórki pieniędzy dla organizacji, które zajmują się odszukiwaniem i leczeniem chorych osobników.
- Co można zrobić, jeżeli komuś spłonęło mieszkanie? Przykładowa odpowiedź: można zorganizować zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy, dla osób które straciły dom.
Jaki powinien być wolontariusz? To zadanie ma na celu wskazać uczniom, że każdy może być wolontariuszem, nawet jeżeli nie posiada określonych predyspozycji. Osoby, które lubią dzieci, mogą pomagać im w nauce lub spędzać wspólnie czas w domu dziecka. Natomiast ci, którzy są bardzo wrażliwi i przebywanie z cierpiącymi osobami, mogą udzielać się przez dokarmianie zwierząt w czasie zimy.
Walizka mojej pomocy Będzie to łatwe zadanie dla tych uczniów, którzy już udzielają się jako wolontariusze. Tym, którzy nie mają takich doświadczeń warto podpowiadać, np. zwracając uwagę na to, że dobrze się uczą, więc mogą pomagać innym w odrabianiu lekcji albo że pięknie rysują, więc mogą wykonać laurki dla starszych, samotnych osób z domu seniora.
Co daje, a czego wymaga wolontariat? Celem ćwiczenia jest zwrócenie uwagi uczniów na to, że decyzja o zaangażowaniu się w wolontariat musi być przemyślana. Uczeń musi liczyć się z tym, że praca może być czasami trudna i czasochłonna, nie zawsze spotka się z wdzięcznością itp. Jeżeli uczeń nie potrafi wskazać, czego wymaga wolontariat, należy naprowadzać go pytaniami, np. ile czasu w tygodniu możesz poświęcić na wolontariat? Co zrobisz, jeżeli na czas zaplanowanej pracy kolega zaprosi cię na wycieczkę rowerową? Jak zareagujesz, jeżeli starsza pani, której pomagasz, z dnia na dzień zapomni, kim jesteś?