Proces samoregulacji zachodzi w ciele i umyśle każdego człowieka nieustająco. Część z tego procesu dzieje się w sposób nieuświadomiony (dotyczy to regulacji stanów ciała), część ma charakter intencjonalny (na przykład poradzenie sobie z jakąś emocją). Zadaniem samoregulacji jest dążenie do osiągnięcia stanu równowagi (homeostazy), między innymi w odpowiedzi na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Efektem tego jest określone adekwatne do sytuacji zachowanie, stan, regulacja emocjonalna.
Z artykułu dowiesz się:
Samoregulacja w funkcjonowaniu dziecka
Przedstawiamy kilka pomysłów na realizację ćwiczeń wspierających samoregulację uczniów na różnych etapach edukacji. Konsekwentne podejmowani przez nauczycieli działań ukierunkowanych na kontrolę własnego zachowania z czasem powinno przełożyć się na zmianę zachowania. Zaproponowane ćwiczenia mogą być wykorzystane przede wszystkim przez wychowawcę klasy, część z nich doskonale sprawdzi się jednak również w pracy tzw. nauczycieli przedmiotowców.
Zaproponowane ćwiczenia wspierające proces samoregulacji
Przeczytaj również:
Pamiętasz sytuację, kiedy wiesz, że masz do zrobienia coś ważnego, a zmęczenie zniechęca cię do działania albo sytuację, gdy idąc na lekcję spotykasz na korytarzu szkoły koleżankę i rozmawiacie o czymś śmiesznym, co bardzo cię rozbawia? W pierwszym przypadku potrzebujesz podnieść poziom energii żeby zacząć działanie, w drugim musisz umieć wyciszyć się tzn. obniżyć poziom energii, żeby zacząć prowadzić lekcję. To umiejętność samoregulacji powoduje, że w tych dwóch sytuacjach potrafisz zachować się odpowiednio. Jak dzięki samoregulacji pomóc sobie i swoim uczniom – tego dowiesz się z poniższego artykułu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.