Przepisy prawa oświatowego nie wskazują odrębnie, jakie kwalifikacje powinien posiadać wychowawca klasy. W ustawie Prawo oświatowe wskazuje się jedynie, że oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, bez bliższego określenia wymaganych kwalifikacji. Czy zatem można przyjąć, że wychowawca klasy integracyjnej musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej? Sprawdź, co przepisy oświatowe mówią o kwalifikacjach nauczycieli pracujących w oddziałach integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy stanowią, że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność. Prawodawca przewidział jednak możliwość doręczenia kolejnego orzeczenia w trakcie roku szkolnego.
Zgodnie z przepisami w oddziale integracyjnym zajęcia są prowadzone wspólnie z nauczycielem współorganizującym kształcenie integracyjne. Żadne regulacje nie mówią, że musi być to jedna osoba. Czy to oznacza, że do jednego oddziału integracyjnego można przydzielić dwóch różnych nauczycieli wspomagających dla uczniøw posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przekształcenie oddziału ogólnodostępnego w integracyjny w trakcie trwania roku szkolnego jest możliwe, ale w praktyce może okazać się niemożliwe. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby utworzyć w szkole ogólnodostępnej oddział integracyjny w wyniku przekształcenia oddziału ogólnodostępnego.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie może ona przekroczyć 20 osób i nie ma regulacji pozwalających na jej zwiększenie. Możliwe jest jedynie zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Odnosi się to jednak do sytuacji doręczenia orzeczenia przez ucznia już uczęszczającego do danego oddziału. Sprawdź szczegóły, porada dotyczy liczby dzieci w oddziale przedszkola oraz w liczby uczniów w oddziale szkoły.
Przepisy prawa oświatowego nie określają liczby tzw. nauczycieli wspomagających, których należy zatrudnić w szkole czy przedszkolu. Brak wytycznych dotyczy również szkół z oddziałami integracyjnymi. Czy to oznacza, że ten sam nauczyciel wspomagający może udzielać wsparcia uczniom w oddziale integracyjnym oraz uczniom z orzeczeniem w oddziałach ogólnodostępnych? Sprawdź, czy w szkole z oddziałem integracyjnym można zatrudnić tylko jednego nauczyciela wspomagającego. Artykuł omawia praktyczne kwestie dotyczące nauczycieli wspomagających w szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz wyjaśnia, jakie są zasady i decyzje podejmowane przez dyrektora w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi potrzebami.
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie wskazują jednak ich minimalnej liczby. Czy to oznacza, że oddział integracyjny może istnieć nawet wtedy, gdy uczęszcza do niego tylko jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jaka jest minimalna liczna uczniów z niepełnosprawnością w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi?
Przyjęcie do szkoły ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawsze jest wyzwaniem dla dyrektora oraz nauczycieli, odpowiedzialnych za zapewnienie mu nie tylko realizacji zaleceń zawartych w tym orzeczeniu, ale również optymalnych warunków nauki i rozwoju. Często rodzice, którzy wybrali wprawdzie najbliższą szkołę, uważają że lepsze warunki do rozwoju dziecko będzie miało w oddziale integracyjnym, w związku z czym wnioskują o jego utworzenie.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym nie powinna wynosić więcej niż 20. Do grupy może należeć nie więcej niż 5 dzieci z niepełnosprawnością. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, jeżeli w rodzice dziecka doręczą orzeczenie w trakcie roku szkolnego, kiedy limity te zostały już osiągnięte.
W świetlicy powinni być zatrudnieni nauczyciele posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela świetlicy. Natomiast nauczyciel tzw. wspomagający może prowadzić zajęcia wspólnie z nauczycielem świetlicy lub uczestniczyć w tych zajęciach.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.