W celu zapewnienia wszystkim uczniom równych szans edukacyjnych, niezbędne jest indywidualne rozpoznanie ich potrzeb. Jedną z ważnych metod w poznawaniu uczniów jest obserwacja pedagogiczna. Poniżej przedstawiamy przykładowy arkusz obserwacji ucznia, który można modyfikować i dostosowywać do własnych potrzeb. Warto podkreślić, że każdorazowe wypełnianie arkusza będzie dokonywane indywidualnie, w oparciu o obserwacje danego ucznia.
Przeczytaj również:
Obserwacja uczniów w czasie zajęć dydaktycznych i podczas interakcji z rówieśnikami jest istotnym elementem praktyki pedagogicznej. Pozwala nauczycielom na rozpoznanie i zrozumienie indywidualnych potrzeb, aspiracji oraz wyzwań ucznia. Umożliwia precyzyjne ocenienie poziomu wiedzy i umiejętności, ale dostarcza także informacji niezbędnych do indywidualizacji procesu dydaktycznego. Dzięki obserwacji w różnorodnych kontekstach, od lekcji po momenty przerw czy zajęć pozalekcyjnych, nauczyciele zyskują wgląd w osobiste style uczenia się i zachowania uczniów. Pozwala to na dostosowanie metod i strategii edukacyjnych do potrzeb każdego ucznia. Takie podejście wspiera rozwój uczniów na wielu płaszczyznach, tworząc podstawy dla ich osiągnięć edukacyjnych i społecznych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jednym z zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu i szkole jest prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Rzetelne wywiązywanie się z tego obowiązku wymaga m.in. obserwowania uczniów w czasie lekcji. Nie oznacza to jednak, że może on wchodzić do klasy w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym.
Gdy uczeń przejawia agresywne zachowania w szkole, należy udzielać mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli będzie to konieczne, można go objąć obserwacją z poradni zachowania na terenie placówki. Powstaje jednak pytanie, czy wymagana jest zgoda rodziców ucznia na przeprowadzenie takiej obserwacji? Czy rodzice pozostałych uczniów, niekorzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mogą sprzeciwić się obecności specjalisty? Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby zorganizować działania na rzecz agresywnego dziecka w szkole.
Możliwość prowadzenia obserwacji przez psychologa z niepublicznej poradni zależy od decyzji dyrektora szkoły, na zasadach określonych w statucie szkoły. Sprawdzamy co na ten temat mówią przepisy, a co wewnętrzne regulacje placówki.
W celu przeprowadzenia diagnozy ucznia specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może przeprowadzić obserwację w szkole. W takim przypadku nie jest wymagana zgoda rodziców pozostałych uczniów na obecność specjalisty. A co z nauczycielem prowadzącym lekcję? Czy musi zgodzić się na to, aby psycholog z poradni obserwował prowadzone przez niego zajęcia?
W edukacji włączającej szkołę postrzega się jako miejsce, którego zadaniem jest rozpoznanie prowadzone w celu uwzględnienia potrzeb każdego dziecka. Prowadzone przez nauczycieli i specjalistów rozpoznanie ma z jednej strony doprowadzić do indywidualizacji procesu kształcenia, z drugiej – umożliwić uczniom uczenie się we współpracy w dostosowanym do ich potrzeb tempie, z wykorzystaniem zróżnicowanych metod i technik pracy uwzględniających ich style uczenia oraz w warunkach biorących pod uwagę ograniczenia i możliwości poszczególnych uczniów.
Z ciała można odczytać dużo informacji. Patrząc na dziecko, możemy odkrywać jego historię. Po zrozumieniu drogi, którą idzie nasz podopieczny, poznaniu trudności, jakim codziennie stawia czoła, możemy pomóc mu tworzyć jego przyszłość. Praca nad ciałem – nad napięciem mięśniowym, nad zmysłami nie zaszkodzi żadnemu dziecku, a może przynieść wiele korzyści dzieciom z trudnościami.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.