Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się do składu oddziałów ogólnodostępnych, a ponadto określają liczebność oddziału jedynie w odniesieniu do klas I-III szkoły podstawowej. Jak określić dopuszczalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w klasach ogólnodostępnych na drugim i trzecim etapie edukacyjnym?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w jednej klasie integracyjnej lub specjalnej. Takich regulacji nie ma natomiast w odniesieniu do klas ogólnodostępnych. Sprawdź, czy istnieją wytyczne dotyczące maksymalnej liczby uczniów posiadających orzeczenie w oddziale ogólnodostępnym. Jaki jest limit uczniów z orzeczeniem w klasie ogólnodostępnej?
Aktualne przepisy pozwalają zwiększyć liczbę dzieci w oddziale przedszkolnym i klasie szkolnej, jeżeli zapisane ma zostać dziecko z Ukrainy. Przekroczenie limitu nie jest jednak możliwe w każdym przypadku zgłoszenia się do szkoły lub przedszkola ukraińskiego dziecka. Przyjęcie do oddziału liczącego 25 dzieci jest możliwe, jeżeli ma dotyczyć dziecka przebywającego w Polsce od 24 lutego 2022 r.
Zasady życia w grupie regulują różne sytuacje, zwłaszcza te trudne. W pracy z dziećmi warto ustalić jasne reguły, do których dorosły może odwołać się w kryzysowych momentach. Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ważne jest stworzenie krótkiego, najlepiej ilustrowanego kontraktu, dostępnego dla wszystkich. Stres i dezorientacja są zupełnie naturalnymi reakcjami w przypadku zmian. Szczególnie takich jak dołączenie dziecka o odmiennej narodowości do klasy. Dla obydwu stron zasady mogą okazać się istotne.
Omówienie inspirujących pomysłów na zajęcia integracyjne z wykorzystaniem książek dla dzieci i młodzieży.
Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Pomoże uczniom w lepszym poznaniu kolegów z klasy. Zazwyczaj budzi zaciekawienie uczniów rodzajem skojarzeń innych dzieci, jakie mają na swój temat. Jest okazją do dawania i przyjmowania pozytywnych informacji zwrotnych. To ćwiczenie może przyczynić się do tworzenia dobrej atmosfery w grupie.
Do klasy różnorodnej uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sprawiający kłopoty wychowawcze, zróżnicowani pod względem poziomu wiedzy i możliwości. W takiej klasie często nasilają się konflikty rówieśnicze, dochodzi do nękania i napięć na tle pozycji w strukturze grupy. Umiejętne kierowanie takim zespołem wymaga systematyczności i konsekwencji. Dowiedz się, jak zarządzać klasą różnorodną, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą koncentracji i rozwoju dla wszystkich uczniów.
Który uczeń w klasie ma predyspozycje do bycia liderem? Jak to sprawdzić? Jaką rolę przydzielić liderowi, aby mógł wykorzystać swój potencjał? Cykl artykułów to próba odpowiedzi na postawione pytania. Do pierwszego z nich załączono scenariusz godziny do dyspozycji wychowawcy z różnorodnymi ćwiczeniami oraz narzędzia przydatne do rozpoznania układu sił w grupie.
Zmieniający się w bardzo szybkim tempie świat coraz bardziej wymusza zmiany w edukacji. Pojęcia takie jak globalizacja, wielokulturowość, integracja społeczna coraz częściej wyznaczają nowe spojrzenie na problemy kształcenia tak w obrębie pojedynczych społeczeństw, jak i w kontekście całej ludzkości. Pojawiają się nowe wyzwania, dotąd nie występujące lub – częściej! – dotąd niedostrzegane. „Otwarcie” się świata wymusza nowe spojrzenie na ludzi w odniesieniu do ich różnych potrzeb, możliwości i oczekiwań. Tej różnorodności doświadczają także nauczyciele i jest ona dla nich wyzwaniem w codzienne pracy.
Peder Haug w swoich rozważaniach teoretycznych słusznie podkreśla, że koncepcja edukacji włączającej to „retoryczne arcydzieło ale brak konsensusu”. Jej założenia są łatwe do zaakceptowania i trudne do sprzeciwiania się, a nawet krytykowania ponieważ są silnie oparte na wartościach i ideologiach takich jak demokracja i sprawiedliwość społeczna. Trudne są natomiast do realizacji w działaniach praktycznych.
Wielu badaczy zajmowało się opisem procesu grupowego, który dzieje się również w klasach szkolnych. Okazało się, że część z ich wniosków nie znalazła potwierdzenia w dalszych badaniach, jednak… to, co obserwujemy w naszych klasach szkolnych często jest zbieżne z wnioskami badaczy. Rola i zadania wychowawcy zmieniają się zależnie od obserwowanych zachowań uczniów w grupie, a zatem potrzeb grupy. W artykule znajdziesz wskazówki dotyczące działań wychowawcy dopasowanych odpowiednio do fazy rozwoju grupy.
Zabawy interaktywne to techniki integracji grupy poprzez doświadczanie podobnych przeżyć. Jednym z powodów skuteczności tego typu zajęć jest koncentracja uczestników zabaw na wykonaniu zadania, a nie na sobie. Drugi ważny argument za ich stosowaniem to przywoływanie radosnych doświadczeń z dzieciństwa, czasu beztroski i zabaw z rówieśnikami.
W grupie społecznej, jaką jest klasa, konflikty pojawiają się dość często. Choć ich przyczyny i częstotliwość mogą być różne, zawsze dostarczają cennych informacji o relacjach, potrzebach i deficytach podopiecznych. Są jednocześnie ważnym elementem ich rozwoju społecznego. Dlatego, zamiast obawiać się konfliktów lub udawać, że nie istnieją, lepiej pomagać uczniom w ich rozwiązywaniu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.