Ustanowiony przez Komisję Europejską w ramach programu „Safer Internet” jest dobrą okazją na przypomnienie uczniom zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. W Polsce obchodzony od 2004 roku.
Technologie cyfrowe to przyszłość edukacji. Wdrażanie ich bywa trudne i czasochłonne. Dowiedz się, jak możesz przygotować nauczycieli do tego procesu.
Media cyfrowe jeszcze nie w pełni przyjęły się w polskiej szkole, a już wzbudzają wiele niepokoju i kontrowersji. Można je postrzegać w dwojaki sposób: jako szansę na lepszą edukację lub jako zagrożenie dla obecnego systemu kształcenia. Dowiedz się, jak właściwie wykorzystać potencjał mediów cyfrowych z korzyścią dla uczniów.
Szybki postęp technologiczny wymusza istotne zmiany w podejściu pedagogicznym, w tym nowy model nauczania będący przejściem od nauczania do uczenia się. W konsekwencji prowadzi to do zmiany całego sektora edukacji dzięki zaangażowaniu narzędzi ICT, które w coraz większym stopniu wpływają na rolę i relacje uczniów i nauczycieli, poprzez ingerencję w ich wzajemne oddziaływania. Sprawdź, jak wykorzystać m.in. TIK i Facebook w kontaktach z uczniami.
Według badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia 2016–2020 aż 43% młodych Polaków w wieku 11–18 lat ma kontakt z pornografią, w tym 18% co najmniej raz w tygodniu.
Skontrolowane przez NIK placówki miały pracownie komputerowe i dostęp do internetu, choć w większości szkół o niskiej przepustowości. Problemem okazało się niewielkie zainteresowanie przygotowanymi w ramach programu „Cyfrowa szkoła” e-podręcznikami i materiałami znajdującymi się na portalu wiedzy dla nauczycieli „Scholaris".
Jak reagować na cyberprzemoc w szkole? Czy istnieje modelowy schemat rozwiązywania problemu, pasujący do każdej sytuacji? W artykule przedstawiamy informacje, jaki kroki należy przedsięwziąć, aby skutecznie radzić sobie z sytuacją cyberprzemocy.
Film powstał w ramach projektu „Bezpieczna Szkoła w Strefie Schengen” zrealizowanego na zlecenie Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Lublin.
W odniesieniu do młodych ludzi nie ma możliwości oddzielenia świata wirtualnego od realnego, gdyż wzajemnie się przenikają, przenosząc sytuacje z życia klasowego na grunt online i odwrotnie. Wiele przypadków cyberprzemocy wiąże się z obecną w szkole "tradycyjną" przemocą rówieśniczą. Możliwość komunikacji online dostarczyła nowego kanału, przez który uczniowie realizują również tego typu zachowania. To, że akty przemocy rozgrywają się poza murami szkoły, nie oznacza to, że dyrektor i nauczyciele mogą pozostawać na nią obojętni. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, dlaczego działania profilaktyczne oraz interwencje szkoły w przypadku cyberprzemocy są niezbędne.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz firma G DATA Polska stworzyli listę 10 nawyków bezpiecznego internauty. Bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza w dobie internetu, jest niezwykle istotne i warto zadbać o kilka drobnych rytuałów, które zapewnią właściwą ochronę.
Wszystkie szkoły w Polsce będą połączone siecią szybkich łączy internetowych. Rada Ministrów przyjęła stosowną uchwałę.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.