Istotną rolę w zjawisku przemocy rówieśniczej odgrywają mechanizmy społeczne, które wzmacniają jej przejawy i utrudniają reakcję na problem. Dlaczego uczniowie, którzy na co dzień wydają się wrażliwi i odpowiedzialni, mogą stać się sprawcami przemocy lub biernymi świadkami, wspierającymi agresora swoim milczeniem czy aprobatą? W artykule przyglądamy się mechanizmom społecznym, które wpływają na takie zachowania, oraz pokazujemy, jak skutecznie im zapobiegać w codziennej pracy z uczniami. Dowiedz się, jakie działania profilaktyczne mogą pomóc w budowaniu atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w grupie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie mechanizmy społeczne wzmacniają przemoc rówieśniczą?
- Jak działa mechanizm stygmatyzacji w grupie rówieśniczej?
- Czym jest strategia konfirmacji i efekt fałszywej powszechności?
- Jak działa mechanizm samospełniającej się przepowiedni?
- Dlaczego świadkowie przemocy często nie reagują?
- Co można zrobić, aby skutecznie reagować na przemoc rówieśniczą?
- Dlaczego diagnoza w początkowej fazie przemocy jest kluczowa?
- Jakie działania profilaktyczne mogą zapobiegać przemocy?
- Jak skutecznie współpracować z rodzicami w zapobieganiu przemocy?
- Czy jednorazowe programy „Zero przemocy” naprawdę działają?
- Jak nauczyciele mogą efektywnie obserwować relacje między uczniami?
- Jakie są najczęstsze błędy w reagowaniu na przemoc rówieśniczą?
- W jaki sposób uczniowie mogą się nauczyć rozpoznawania mechanizmów przemocy?
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Danuta Pyrdoł
Lider zmian MEN w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciel dyplomowany z ponad 20-letnim stażem pracy z dziećmi mającymi problemy w uczeniu się oraz z doświadczeniem w aktywizacji zawodowej dorosłych i w pracy z uczniami dwujęzycznymi. Autorka projektów edukacyjnych i materiałów dla nauczycieli z zakresu metod aktywizujących, Problem Based Learning, praw człowieka, antydyskryminacji.