Profilaktyka przemocy rówieśniczej – jak zapobiegać przemocy w szkole

Danuta Pyrdoł

Autor: Danuta Pyrdoł

Dodano: 20 stycznia 2025
Profilaktyka przemocy rówieśniczej – jak zapobiegać przemocy w szkole

Istotną rolę w zjawisku przemocy rówieśniczej odgrywają mechanizmy społeczne, które wzmacniają jej przejawy i utrudniają reakcję na problem. Dlaczego uczniowie, którzy na co dzień wydają się wrażliwi i odpowiedzialni, mogą stać się sprawcami przemocy lub biernymi świadkami, wspierającymi agresora swoim milczeniem czy aprobatą? W artykule przyglądamy się mechanizmom społecznym, które wpływają na takie zachowania, oraz pokazujemy, jak skutecznie im zapobiegać w codziennej pracy z uczniami. Dowiedz się, jakie działania profilaktyczne mogą pomóc w budowaniu atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w grupie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Jakie mechanizmy społeczne wzmacniają przemoc rówieśniczą?
  • Jak działa mechanizm stygmatyzacji w grupie rówieśniczej?
  • Czym jest strategia konfirmacji i efekt fałszywej powszechności?
  • Jak działa mechanizm samospełniającej się przepowiedni?
  • Dlaczego świadkowie przemocy często nie reagują?
  • Co można zrobić, aby skutecznie reagować na przemoc rówieśniczą?
  • Dlaczego diagnoza w początkowej fazie przemocy jest kluczowa?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą zapobiegać przemocy?
  • Jak skutecznie współpracować z rodzicami w zapobieganiu przemocy?
  • Czy jednorazowe programy „Zero przemocy” naprawdę działają?
  • Jak nauczyciele mogą efektywnie obserwować relacje między uczniami?
  • Jakie są najczęstsze błędy w reagowaniu na przemoc rówieśniczą?
  • W jaki sposób uczniowie mogą się nauczyć rozpoznawania mechanizmów przemocy?

Wykorzystaj scenariusz zajęć: 

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 20 stycznia 2025

Autor: Danuta Pyrdoł

Lider zmian MEN w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciel dyplomowany z ponad 20-letnim stażem pracy z dziećmi mającymi problemy w uczeniu się oraz z doświadczeniem w aktywizacji zawodowej dorosłych i w pracy z uczniami dwujęzycznymi. Autorka projektów edukacyjnych i materiałów dla nauczycieli z zakresu metod aktywizujących, Problem Based Learning, praw człowieka, antydyskryminacji.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy