Autor: Julia Przybył
Dodano: 30 października 2025
Każda klasa szkolna ma swoją oficjalną strukturę – nauczyciel jest liderem procesu edukacyjnego, a uczniowie jego uczestnikami. Jednak poza tą widoczną i formalną organizacją istnieją także nieformalne hierarchie społeczne. To one kształtują atmosferę w grupie, sposób komunikacji, a często także wyniki w nauce, czy poziom bezpieczeństwa w klasie. Zrozumienie, jak działają te ukryte mechanizmy jest potrzebne dla skutecznego zarządzania grupą i zapobiegania potencjalnym problemom wychowawczym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są ukryte hierarchie w klasie i w jaki sposób powstają wśród uczniów?
- Jak nieformalne role i zależności wpływają na motywację uczniów oraz atmosferę podczas lekcji?
- Dlaczego hierarchie mogą sprzyjać pojawianiu się agresji i jak rozpoznać pierwsze sygnały wykluczania?
- Jak nauczyciel może wykorzystać wiedzę o strukturze grupy, by wspierać współpracę i zapobiegać konfliktom?
- Jakie działania pomagają budować kulturę klasy opartą na szacunku i bezpieczeństwie?
Pozostało jeszcze 92% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 30 października 2025
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.