
Wyjazdy letnie to okazja do nabywania nowych kompetencji. Dzieci podejmują samodzielne decyzje, przez całą dobę przebywają w otoczeniu rówieśników, bawią się, rozwiązują konflikty, budują własną niezależność. Dla młodszych dzieci to również czas radzenia sobie z separacją od rodziców. Jak wspierać tych obozowiczów i kolonistów, dla których nauka kompetencji społecznych to duże wyzwanie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Ile dzieci z niepełnosprawnością może pozostawać pod opieką jednego wychowawcy na kolonii lub obozie?
- Jak przygotować się do pracy z dziećmi z orzeczeniem podczas kolonii lub obozu?
- Jakie pytania warto zadać rodzicom, aby lepiej zrozumieć potrzeby dziecka z orzeczeniem?
- Na co kierownik wypoczynku oraz wychowawca powinni zwrócić uwagę w treści orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
- Jakie umiejętności dziecka są kluczowe do oceny przed wyjazdem na wakacje?
- Jakie mogą być potrzeby dzieci z niepełnosprawnością podczas kolonii?
- Dlaczego przewidywalny program aktywności i stały rytm dnia są ważne dla dzieci z niepełnosprawnościami?
- Jak wspierać relacje rówieśnicze dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
- Jak dyskretnie wspierać samodzielność uczestników kolonii?
- Jak dobierać role w zabawach i aktywnościach, aby były dostosowane do możliwości dzieci z niepełnosprawnościami?
- Jak monitorować nastrój i zapewniać wsparcie emocjonalne dzieciom z orzeczeniem?
Pozostało jeszcze 90% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.