Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Przeczytaj również:
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma zagwarantowanego miejsca w szkole ogólnodostępnej. Podobnie jak pozostali kandydaci podlega kryteriom rekrutacji dotyczących absolwentów klas ósmych szkoły podstawowej. Sprawdź, w jakich przypadkach możliwa jest odmowa przyjęcia ucznia z niepełnosprawnością do technikum.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przyjęcie do szkoły ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje do realizowania zaleceń z tego orzeczenia. Dotyczy to również technikum, w którym należy opracować IPET oraz zorganizować zajęcia rewalidacyjne.
Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem technikum posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową i afazję.
Uczniowie branżowej szkoły I stopnia, którzy powtarzają ostatnią klasę, mogą być zwolnieni z ponownego odbywania praktycznej nauki zawodu oraz zakresu teoretycznego kształcenia zawodowego. Ze zwolnienia korzystają również uczniowie, którzy naukę zawodu realizowali jako pracownicy młodociani. Takie rozwiązania wprowadziła zmiana rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Sprawdź szczegóły.
Kandydaci do szkół kształcących w zawodzie w toku postępowania rekrutacyjnego powinno zostać skierowani na badania lekarskie. Celem tych badań jest uzyskanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do którejś z wymienionych szkół ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?
Z artykułu dowiesz się:
Sprawdź, jak może wyglądać wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) dla branżowej szkoły I stopnia, technikum i liceum ogólnokształcącego na przykładzie branżowej szkoły I stopnia oraz program realizacji WSDZ na rok szkolny 2020/2021.
Podpisane zostało Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Nowa podstawa dla szkół ponadpodstawowych będzie obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020. Sprawdź, co przewiduje i jak wygląda liczba godzin zajęć edukacyjnych.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.