Dyrektor szkoły lub przedszkola może zatwierdzić i wdrożyć jednolity, wewnątrzszkolny wzór podsumowania pracy semestralnej pedagoga oraz psychologa. Nie jest to jednak obowiązkowe. Jeżeli w Twojej placówce nie obowiązuje odgórny wzór sprawozdania, możesz skorzystać z proponowanych wzorów.
Dyrektor przedszkola lub szkoły może, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, zobowiązać każdego nauczyciela specjalisty do przygotowania sprawozdania z pracy w ostatnim semestrze lub roku. Przepisy prawa oświatowego nie zawierają jakichkolwiek wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w poszczególnych placówkach. Tymczasem rok szkolny 2020/2021 już od pierwszych dni był wyjątkowy i powinno to znaleźć swoje odzwierciedlenie w podsumowaniu pracy pedagoga i psychologa.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przystępując do opracowania sprawozdania z pracy w danym semestrze/roku szkolnym nauczyciel powinien zaplanować jego strukturę. Podsumowanie pracy pedagoga oraz psychologa powinno zawierać kilkanaście elementów.
Sprawozdanie z pracy nauczyciela po każdym półroczu jest powszechną praktyką w większości szkół. I choć często samo hasło „analiza pracy” może powodować u wielu nauczycieli ciarki na plecach, to często spotykam się z podejściem, że sam proces pisania bywa przyjemny, bo mamy szansę zobaczyć, jak dużo udało nam się zrobić w ciągu kilku ostatnich miesięcy.
W Polsce nieustannie toczy się debata poświęcona edukacji skierowanej na poszukiwanie dobrych rozwiązań dla współczesnej szkoły. Dobrych, czyli odpowiadających nie tylko potrzebom dydaktyczno-wychowawczym dzieci i młodzieży, ale również, a może przede wszystkim, potrzebom społecznym dzisiejszego świata oraz zmieniającej się edukacji. Wobec powyższego badanie potrzeb w zakresie rozwoju zawodowego i funkcjonowania nauczycieli w systemie ustawicznych zmian w edukacji powinno przybierać wymiar interdyscyplinarny i być jednym z podstawowych zadań współczesnej pedagogiki. Dowiedz się, które kompetencje powinni w szczególności doskonalić nauczyciele i wykorzystaj gotowe kwestionariusze wspierające badanie własnych potrzeb.
W artykule znajdziesz proste narzędzie pozwalające na określenie swoich umiejętności w zakresie współpracy z rodzicami. Pozwoli Ci ono zaplanować rozwój zawodowy.
Zestaw zawiera 4 karty pracy dotyczące zbalansowanej samooceny pracy zdalnej dla nauczycieli. Zadania umożliwią poddanie samoocenie działań wykonywanych przez nauczycieli w ramach pracy zdalnej. Pozwoli to na przeprowadzenie swoistej ewaluacji, która może pomóc w usprawnianiu pracy zdalnej wykonywanej przez nauczycieli.
Dobry nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony, wskazując co, kiedy i w jaki sposób będzie doskonalił, aby podejmowane działania podnosiły jakość jego pracy wychowawczo-dydaktycznej. Niniejszy materiał jest nie tyle przewodnikiem o standardach profesjonalnych kompetencji zawodowych wychowawców, co inspiracją edukacyjną wykorzystywaną przez wykładowców i trenerów przygotowujących pedagogów do samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Każdy belfer czytający ten tekst będzie miał okazję do refleksji nad swoimi kompetencjami, zmagając się z dołączoną do tekstu ankietą.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.