Program wychowawczo-profilaktyczny podlega ewaluacji co najmniej raz w roku, co pozwoli określić jakich zmian wymaga, co należy poprawić, dodać, usunąć, aby program spełniał swoje zadania a praca szkoły zmierzała we właściwym kierunku.
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy na temat programu profilaktyczno-wychowawczego.
Uczniowie, którzy nie ukończyli 18 roku życia często nie zdają sobie sprawy z odpowiedzialności prawnej, jaka na nich ciąży w związku z popełnianymi czynami zabronionymi. Niestety, zdarza się, że rodzice uczniów również nie mają wiedzy na temat konsekwencji prawnych, jakie mogą ponieść ich dzieci. Dlatego szkoła stanowi istotny element w procesie uświadamiania uczniów i rodziców w zakresie odpowiedzialności prawnej nieletnich. Zwłaszcza, że często pierwsze symptomy zagrożenia demoralizacją pojawiają się w środowisku szkolnym. Jakimi środkami dysponuje sąd rodzinny? Na czym polegają? Za jakie czyny są sądzeni nieletni?
Asertywność to w niezwykle pożądana kompetencja miękka. Wierzymy, że jeśli dziecko będzie ją miało w swoich zasobach, to poradzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami – odmówi narkotyków, podziękuje stanowczo za alkohol, nie pozwoli na przemoc. I mamy rację – asertywność daje moc i pomaga się chronić. A co jeśli kompetentny dziesięciolatek powie ,,nie”, gdy poprosimy go o pokazanie zeszytu z pracą domową?
Warsztat ma na celu wyposażyć nastolatka w podstawowe umiejętności komunikacyjne, które pomogą mu lepiej zadbać o siebie. Dla dorastających uczniów, którzy zmagają się z różnymi naciskami – ze strony rówieśników, wymagających dorosłych ale i również ich wewnętrznych ambicji trening asertywności może być na wagę złota.
Problem wciąż nie jest dostatecznie często podnoszony w szkole. Częściowo wynika to z lęku przed samym zjawiskiem narkomanii, a częściowo z pokutujących od lat stereotypów. Właśnie dlatego odkrycie, że uczeń bierze jest ogromnym zaskoczeniem dla nauczycieli. Dowiedz się, jakie działania podjąć w stosunku do ucznia zażywającego narkotyki i skorzystaj ze wskazówek – jak rozmawiać z uczniem i jego rodzicami.
Każdy wymiar profilaktyki ma większe szanse na powodzenie, jeśli w tle zbudujemy trwałą, partnerską relację z naszymi uczniami. Niezwykle istotne jest, by kilkunastoletni uczeń miał przestrzeń, w której może wyrazić swoje zdanie, podzielić się niepokojem, gdzie będzie akceptowany, niezależnie od jego wyborów czy decyzji. Wtedy pojawia się szansa na to, że wyciągnie rękę do dorosłego, gdy wpadnie w tarapaty. Niniejszy warsztat opiera się na partnerskiej rozmowie, której celem jest zarówno utrwalanie relacji, jak i ochrona dzieci przed kontaktem z narkotykami.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opublikowała raport pt. Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport ukazuje skalę problemu oraz związane z nim zagrożenia. Wyniki przeprowadzonych badań ukazują nie tylko skalę problemu, jakim jest nadużywanie internetu przez młodzież. Badacze przeanalizowali również szkolne programy wychowawczo profilaktyczne.
Proponowany warsztat ma na celu wsparcie młodzieży w rozumieniu własnych wyborów, uświadomienie motywów, które pchają ich w szpony nałogu – często po okresie dojrzewania już na tyle utrwalonego, że nawet w dorosłości trudno z niego zrezygnować.
Od roku szkolnego 2019/2020 szkoła ma obowiązek opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego na podstawie wyników diagnozy uwzględniającej zagrożenia związane z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Sprawdź, jak zrealizować nowy obowiązek, zapoznaj się z przykładowym programem wychowawczo-profilaktycznym na rok 2019/2020 i pobierz przykładowe uchwały rady rodziców i rady pedagogicznej!
Wzór dokumentu. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Reforma systemu oświaty spowodowała, że obecnie nauka w liceum ogólnokształcącym może trwać cztery lata – w przypadku absolwentów szkoły podstawowej lub 3 lata – w przypadku absolwentów gimnazjów. Czy w związku z tym, w szkole w której prowadzone są klasy dla obu grup absolwentów trzeba opracować dwa odrębne programy profilaktyczno-wychowawcze?
Ustawa z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wprowadza wiele nowych rozwiązań, jak m.in. konieczność dokonywania diagnozy programu wychowawczo-profilaktycznego czy zapewnienie pomieszczeń do spożywania posiłków przez uczniów. Przedstawiamy szczegóły zmian.
Zakres diagnozy prowadzonej w związku z koniecznością opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego powinien wynikać z problemów występujących w danej społeczności szkolnej. Wskazaniem do wyboru obszaru diagnozy mogą być np. wyniki nauczania, analiza zachowań uczniów, sytuacje problemowe, chęć rozpoznania zagrożeń występujących w szkole itp. Program powinien zostać uchwalony do 30 września.
W szkołach publicznych program wychowawczo-profilaktyczny uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną w każdym roku szkolnym. Odrębną kwestią jest to, że może się zdarzyć, że większość treści programu zostanie powtórzona w kolejnym roku szkolnym lub zmodyfikowana, przez organy w nowym składzie, jednak zawsze program wymaga nowej uchwały.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.