Dzisiejsze nastolatki żyją w świecie, w którym wszelkie informacje są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarkę. Jest to również świat szybki i pełen presji. Łatwo się w nim pogubić. Narkotyki to od dekad zgubny i destrukcyjny sposób regulacji napięcia. Dla nastolatka to również czasem eksperyment, sposób na zaistnienie w grupie rówieśniczej, zaspokojenie ciekawości. Profilaktyka i poszerzanie świadomości na temat nie tylko wpływu, ale i funkcji narkotyków chroni młodzież przed podejmowaniem niebezpiecznych decyzji. Jednak najlepszą profilaktyką jest budowanie partnerskiej relacji z uczniami. Dzięki zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa mamy szansę na to, że dorastający uczeń poprosi o pomoc w kłopotach.
Każdy wymiar profilaktyki ma większe szanse na powodzenie, jeśli w tle zbudujemy trwałą, partnerską relację z naszymi uczniami. Niezwykle istotne jest, by kilkunastoletni uczeń miał przestrzeń, w której może wyrazić swoje zdanie, podzielić się niepokojem, gdzie będzie akceptowany, niezależnie od jego wyborów czy decyzji. Wtedy pojawia się szansa na to, że wyciągnie rękę do dorosłego, gdy wpadnie w tarapaty. Niniejszy warsztat opiera się na partnerskiej rozmowie, której celem jest zarówno utrwalanie relacji, jak i ochrona dzieci przed kontaktem z narkotykami.
Problem wciąż nie jest dostatecznie często podnoszony w szkole. Częściowo wynika to z lęku przed samym zjawiskiem narkomanii, a częściowo z pokutujących od lat stereotypów. Właśnie dlatego odkrycie, że uczeń bierze jest ogromnym zaskoczeniem dla nauczycieli. Dowiedz się, jakie działania podjąć w stosunku do ucznia zażywającego narkotyki i skorzystaj ze wskazówek – jak rozmawiać z uczniem i jego rodzicami.
Jedną z największych obaw nauczycieli i rodziców współczesnych nastolatków jest możliwość ich kontaktu z narkotykami. Odkąd w 2008 roku pojawiły się w Polsce dopalacze lęk się jedynie wzmógł – nikt nie wie, o jakie właściwie dokładnie substancje chodzi, lekarze i rodzice czują się bezradni nie mając narzędzi, by wykryć w badaniu obecność mało znanego narkotyku. Jak rozmawiać z młodzieżą o narkotykach, aby nie była to kolejna nudna pogadanka, ale faktyczne okazanie zainteresowania?
Szkoła jest jednym z podmiotów zobowiązanych przepisami prawa do przeciwdziałania narkomanii. Aby uchronić uczniów przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi i społecznymi, szkoła musi zapobiegać i przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem narkotyków. Poznaj postępowanie krok po kroku.
Czy dopalacze to moda czy też realne zagrożenie? Dowiedz się, czym naprawdę są i jak postępować wobec tych, którzy im ulegli. Przedstawiamy ważne czynniki chroniące przed zażywaniem dopalaczy.
Policja ma prawo żądać od nauczycieli niezbędnej pomocy i wsparcia w zakresie obowiązujących przepisów prawa, np. udostępnienia danych o osobie podejrzanej. Sprawdź, które działania funkcjonariusza są dozwolone, a kiedy przekracza on swoje kompetencje.
Aby sprawnie rozwiązywać problemy, pracownicy szkoły wyznaczeni do współpracy z policją oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu. Aby nikt nie przekroczył swoich kompetencji, wszyscy w szkole powinni znać swoje obowiązki i uprawnienia. Poznaj zasady skutecznej współpracy z policją oraz w jakich sytuacjach warto korzystać z jej pomocy.
Stosowanie narkotestów i alkomatów w szkole budzi liczne kontrowersje. Rzecznik Opraw Obywatelskich, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, a także Ministerstwo Zdrowia wyrażają zastrzeżenia wobec prób stosowania tych testów w szkołach, nawet za zgodą rodziców. Co można zrobić, jeśli podejrzewamy, że uczeń posiada przy sobie niedozwolone środki odurzające?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.