Wielu uczniów skarży się na silny stres w szkole. Pojawiają się przeróżne objawy psychosomatyczne świadczące o dużym napięciu – bóle brzucha, bóle głowy, poczucie ciągłego zmęczenia. Czasami lęk jest wręcz paraliżujący, nie pozwala na napisanie sprawdzianu, czy udzielenie odpowiedzi nauczycielowi. A przecież nic strasznego się nie dzieje – mówią zwykle dorośli. Silne emocje w szkole są często wynikiem wielu pozornie drobnych sytuacji, których wspólnym mianownikiem jest presja. Jak jej unikać? Dowiedz się, dlaczego motywowanie uczniów bez wywieranie presji sprawdza się lepiej niż wzbudzanie lęku?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Przyjmowanie i udzielanie innym konstruktywnych informacji zwrotnych to narzędzia niezbędne do rozwoju. Zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Trudno jest naprawić pomyłki i błędy, modyfikować zachowanie, pracować nad relacjami, jeśli się o tym nie rozmawia. Jednak czasem sposób przekazania informacji z rozwijającego feedbacku zamienia ją w destruktywną krytykę. Jak tego uniknąć? Jak rozbudzać motywację uczniów poprzez umiejętne udzielanie informacji zwrotnych?
Nauczyciele pytani o przyczyny wypalenia zawodowego często wymieniają kłopoty z utrzymaniem dyscypliny w klasie, brak motywacji u uczniów lub zbyt niską motywację. Czy zastanawiasz się czasami, co zrobić, żeby uczniom chciało się chcieć? Jak wykrzesać z nich zaangażowanie? Jak skłonić ich do aktywnego uczestniczenia w lekcji? Skorzystaj ze scenariusza warsztatów, dowiedz się czym jest motywacja, co wpływa na poziom motywacji uczniów oraz o my, nauczyciele, możemy zrobić, aby wzmacniać uczniowską motywację.
Wydawałoby się, że jednoznaczne wskazanie w przepisach kwestii ustalania przez dyrektora zasad i sposobów potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach oraz konieczność określenia sposobu i terminu usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie, zmotywuje uczniów do systematycznej pracy Tymczasem okazuje się, że chociaż zdalna nauka staje się coraz bardziej „normalna”, nauczyciele mierzą się tym samym problemem, z którym mierzyli się przed wakacjami. Mowa o nieobecnościach i ignorowaniu poleceń nauczycieli. Czyja to wina? I czy w ogóle można mówić o winie?
Powrót do zdalnego nauczania to także powrót do problemów, które większość nauczycieli zauważyła wiosną. Nie wszyscy uczniowie mają w domu odpowiednie warunki do pracy, ale też nie wszystkie są zachęcane do pracy przez własnych rodziców. Rodzice nie zawsze pozytywnie odnoszą się do kształcenia na odległość i zamiast motywować - demotywują swoje dzieci, ograniczając lub uniemożliwiając im pełne wykorzystanie własnego potencjału. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel?
Kiedy dziecko wkracza w okres dojrzewania, zmienia się jego funkcjonowanie. Rodzice i nauczyciele, często z dnia na dzień, przestają je rozpoznawać i rozumieć. Szkoła schodzi na dalszy plan, a nauka przestaje być fajna. Coraz trudniej o porozumienie. A przecież uczyć się trzeba. Na szczęście są sposoby na przywrócenie równowagi w relacji z nastolatkiem i skłonienie go do nauki – poznaj kilka z nich.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.