Utrwalanie [ś] w nagłosie, w śródgłosie i w wygłosie, ćwiczenia słuchowe. Karta pracy dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.
Troskliwi rodzice niepokoją się, czy ich dziecko rozwija się prawidłowo. I jeśli w pierwszym roku życia rodzice martwią się głównie rozwojem ruchowym dziecka, to w drugim uwagę zwracają na mowę. Bacznie i niecierpliwie obserwują i nasłuchują, analizują. Czy dziecko już mówi? Jeśli pierwsze słowa nie pojawiają się albo dziecko nie uczy się nowych, niepokój narasta. Zaczyna się analizowanie własnych działań, porównywanie z innymi dziećmi, wreszcie wizyta u logopedy.
Artykuł przedstawia reguły dotyczące układania tekstów do etapu utrwalania artykulacji głosek w izolacji oraz w sylabach.
Przedstawiamy zasady doboru materiału językowego dla etapu utrwalania artykulacji w wyrazach. Artykuł zawiera informacje i przykłady dotyczące przestrzegania zasady czystości fonetycznej dla spółgłosek oraz zasady stopniowania trudności pod względem struktury i długości wyrazów.
Utrwalanie [ś] w nagłosie. Karta pracy dla uczniów klas 1-3. Dziecko odgaduje hasła i wpisuje je poprawnie do krzyżówki. Następnie dziecko koloruje obrazki. Logopeda kontroluje jakość realizacji głoski [ś] i koryguje wymowę w miarę potrzeby. Jeśli dziecko jeszcze nie potrafi pisać, wyrazy do krzyżówki wpisuje logopeda. Jeśli dziecko jeszcze sprawnie nie czyta, logopeda odczytuje hasło, a dziecko je powtarza.
Utrwalanie [ś] w nagłosie – wierszyk i łączenie kropek. Karta pracy dla uczniów klas 1-3.
Utrwalanie [ś] w wyrazach. Karta pracy dla uczniów klas 7 (i 8) szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Wszystkie wyrazy użyte w krzyżówce oraz rozwiązanie zawierają głoskę [ś], nie występują w nich inne głoski dentalizowane ani [r]. Jest to materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji [ś].
Utrwalanie [ś] w wyrazach, związkach wyrazowych i w zdaniach. Karta pracy dla uczniów klas 4-7 szkoły podstawowej i gimnazjum. Wszystkie wyrazy w związkach wyrazowych zawierają głoskę [ś], w ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. „Zaszyfrowane wyrazy” powstały przez przestawienie sylab. Zadaniem ucznia jest przeczytanie wyrazów, odkrycie zasady odczytywania szyfru, rozszyfrowanie i połączenie wyrazów w pary tworzące związki wyrazowe i uzupełnienie nimi podanych zdań.
Utrwalanie [ś] w zdaniach. Karta pracy dla uczniów klas 4-7 szkoły podstawowej i gimnazjum. Wszystkie wyrazy w ćwiczeniu zawierają głoskę [ś], w ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Zadaniem ucznia jest nazwanie obrazków z prawidłową artykulacją [ś], odgadnięcie rebusów, zapisanie i poprawne odczytanie zdań, które powstały.
Utrwalanie [ś] w nagłosie i w śródgłosie. Karta pracy dla uczniów klas 1-3. Prosimy dziecko o wymawianie sylab i rysowanie linii obrazujących ruch podczas nalewania maślanki do wiśni – aśla, eśle, oślo, uślu, iśli. Prosimy dziecko o powtarzanie zdań z głoską [ś].
Utrwalanie [ś] w nagłosie i w śródgłosie. Karta pracy dla uczniów klas 1-3. Prosimy dziecko o wymawianie sylab i rysowanie linii obrazujących ruch podczas polewania śliwek śmietaną – śla, śle, ślo, ślu, śli. Prosimy dziecko o powtarzanie zdań z głoską [ś].
Utrwalanie [ś] w wyrazach. Karta pracy dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej. Wszystkie wyrazy użyte w wykreślance oraz rozwiązanie zawierają głoskę [ś], nie występują w nich inne głoski dentalizowane ani [r]. Materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji [ś].
Utrwalanie [ś] w nagłosie i w śródgłosie. Karta pracy dla uczniów klas 1-3. Razem z dzieckiem rysujemy nasiona. Kilkakrotnie wymawiamy na zmianę sylaby i logatomy: sia, sie, sio, siu, si, asia, esie, osio, usiu, isi. Prosimy dziecko o powtarzanie związków wyrazowych i zdań z głoską [ś].
Utrwalanie [ś] w nagłosie i w śródgłosie. Karta pracy dla uczniów klas 1-3. Plątaninki sylabowe. Prosimy dziecko, aby zaczynając od początkowych sylab, prześledziło plątaninki, odczytując po kolei sylaby i wyrazy, a potem zdania z głoską [ś], które powstaną.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.