kłamstwo

Czy kłamstwo może być dobre? Karty pracy na Międzynarodowy Dzień Bez Kłamstwa

Czy kłamstwo może być dobre? Karty pracy na Międzynarodowy Dzień Bez Kłamstwa

Kłamstwo to świadome podanie nieprawdziwej informacji w celu wprowadzenia kogoś w błąd. Chociaż często postrzegamy je jako negatywne zjawisko, nie zawsze jest to takie proste. Czasem kłamstwo może być postrzegane jako „białe kłamstwo”, mające na celu ochronę drugiej osoby przed krzywdą. Innym razem stajemy przed dylematem moralnym – czy skłamać, aby uniknąć konfliktu, czy też być uczciwym, narażając się na nieprzyjemne konsekwencje. Kłamstwo – czy zawsze jest złe? Proponowany zestaw kart pracy przeznaczony jest dla starszych uczniów szkoły podstawowej i ma na celu pomóc im zrozumieć różne aspekty kłamstwa, w tym: konsekwencje kłamstwa, białe kłamstwo, dylematy moralne. Zestaw kart pracy może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na warsztatach psychoedukacyjnych.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń, gdzie kształtują się postawy społeczne i etyczne młodych ludzi. W szkolnych murach uczniowie codziennie stają przed wyborami, które testują ich wartości i zasady. W tej dynamicznej i często skomplikowanej rzeczywistości, kłamstwo może wydawać się łatwym rozwiązaniem problemów czy sposobem na uniknięcie konsekwencji. Niemniej jednak, każde nieprawdziwe słowo rzuca cień na wzajemne relacje i buduje mur niezrozumienia między ludźmi. Zadaniem scenariusza „Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie” jest wyposażenie młodzieży w narzędzia do zrozumienia skomplikowanych konsekwencji kłamstwa. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, empatii oraz odpowiedzialności za własne słowa i czyny. W trosce o rozwój świadomości społecznej i emocjonalnej, program ten stawia na pierwszym miejscu prawdę i zaufanie jako fundamenty zdrowych relacji międzyludzkich.

Uczestnicy Uczniowie w wieku 12-14 lat
Cel ogólny Uświadomienie uczniom znaczenia prawdy i konsekwencji kłamstwa, zarówno białego, jak i szkodliwego.
Cele szczegółowe:
  • rozwój umiejętności krytycznego myślenia: uczniowie nauczą się analizować różne sytuacje i oceniać potencjalne skutki kłamstw
  • zrozumienie znaczenia zaufania w relacjach: uczestnicy zrozumieją, jak kłamstwo wpływa na zaufanie między ludźmi i jak trudne jest jego odbudowanie
  • rozwijanie empatii i zrozumienia dla konsekwencji swoich działań: uczniowie nauczą się wczuwać w sytuacje innych osób, których dotyczą kłamstwa, i rozumieć, jakie emocje mogą towarzyszyć odkryciu prawdy
  • uczenie się odpowiedzialności za własne słowa i czyny: uczestnicy zajęć zrozumieją, że kłamstwo ma konsekwencje nie tylko dla innych, ale również dla samego kłamcy
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Niewypowiedziana prawda. Kłamstwo Marcina (i ewentualnie Kłamstwo Doroty)
  • załącznik nr 2. Białe kłamstwo
  • załącznik nr 3. Ankieta ewaluacyjna (opcjonalnie)
  • flipchart/markery
Czas trwania zajęć 45 minut
Liczba uczestników Oddział klasowy
Jak pracować z dzieckiem, które kłamie? Stosować kary czy zwrócić uwagę?

Jak pracować z dzieckiem, które kłamie? Stosować kary czy zwrócić uwagę?

Czasami bywa całkiem zabawnie, gdy uczeń w szkole przyłapany na braku pracy domowej wymyśla kosmicznie brzmiącą wymówkę. Chomik obgryzł mi pracę plastyczną, cały wieczór nie było prądu, mama zapomniała napisać usprawiedliwienie etc. Kłamstwo w głowie ucznia szkoły podstawowej może jawić się jako świetne wyjście z sytuacji. Zwłaszcza ci młodsi mogą absolutnie nie widzieć tego, jak bardzo niestworzone bywają ich historie. Wszyscy wiedzą, że jest to nieprawda, ale co właściwie robić, gdy dziecko kłamie?

Zanim znajdziemy odpowiedź na pytanie: skąd bierze się kłamstwo i dlaczego dzieci kłamią, trzeba zadać inne. Czy tylko dzieci kłamią? Co robi dorosły, gdy ogląda niezbyt udany rysunek ucznia? Widzi, że się starał, że pracował nad nim całą lekcję. Co mówi? Bardzo ładnie, ciekawe kolory, fajnie to wymyśliłeś. Czy tak myśli? Nie zawsze. Czasem w duchu śmieje się z proporcji postaci i generalnego chaosu na rysunku. Być może nawet zrobi zdjęcie, by pokazać potem innym śmieszną pracę ucznia. Wydaje się to błahe, ale nawet takie pozornie niewinne sytuacje są bacznie obserwowane przez przedszkolaka i ucznia. Co widzą uczniowie? Dorosłych, którzy prawią komplementy nie zawsze adekwatne do sytuacji. Którzy udają, że wiedzą wszystko, choć w rzeczywistości nie znajdą odpowiedzi na różne pytania. Dorosłych, którzy nie dają przestrzeni na powiedzenie prawdy, bo złości ich niewykonanie zadania.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy i dlaczego dziecko zaczyna kłamać?
  • Czemu ma służyć kłamstwo i w jakich sytuacjach się pojawia?
  • W jaki sposób poszukiwać źródeł kłamstwa?
  • Czy każde kłamstwo należy piętnować?
  • Jak postępować z uczniem przyłapanym na kłamstwie?
  • Jak odróżnić świadome kłamstwo od tworzenia narracji płynącej z wyobraźni dziecka?
Sprawdź inne serwisy