jak rozmawiać z nastolatkiem

Wzloty i upadki okresu dojrzewania. Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów klas IV-VIII

Okres dojrzewania to czas, w którym zachodzą ogromne zmiany. Te widoczne i te całkowicie ukryte. Dorosłym ten okres kojarzy się z buntem i zmianami fizycznymi. Nastolatek dojrzewa, zmienia się jego ciało, buzują hormony. W młodzieńczym buncie jednak nie chodzi tylko o nagłe zmiany nastroju i niespodziewane dla dorosłych reakcje. Bunt okresu dorastania to również proces dążenia do niezależności, separacji od rodziców, tworzenia własnej tożsamości i poznania różnych środowisk. Wyzwania okresu dojrzewania są niezwykle złożone. Dziecko, które jeszcze do niedawna pozostawało pod całkowitą opieką ma stać się samodzielne. Fizycznie i psychicznie. A jednak nie do końca jest w stanie sobie z tym poradzić. Okres dojrzewania to również czas lęku, niepokoju, niepewności. Celem scenariusza jest obniżenie niepokoju, który przynosi dorastanie, a także rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej.

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII szkół podstawowych
Cel ogólny psychoedukacja uczniów w zakresie zmian psychologicznych okresu dojrzewania
Cele szczegółowe
  • rozwijanie empatii, uważności w grupie rówieśniczej
  • rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej
  • poprawa rozumienia zmian fizycznych i psychicznych zachodzących u dojrzewających nastolatków
Potrzebne materiały długopisy, mazaki, duże brystole, małe karteczki
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób – grupy jednorodne płciowo
Nastolatek z Zespołem Aspergera. Problemy okresu dojrzewania

Nastolatek z Zespołem Aspergera. Cz. I: Problemy okresu dojrzewania

Wiek dojrzewania jest trudny dla wszystkich nastolatków, jednak uczniowie z zespołem Aspergera borykają się z większą ilością problemów niż ich rówieśnicy. Warto skupić się na społecznym funkcjonowaniu ucznia, jego problemach związanych z okresem dojrzewania, samodzielności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie znaczenie dla ucznia z zespołem Aspergera ma stworzenie partnerskiej relacji z nauczycielem wspomagającym
  • Które kwestie dotyczące dojrzewania warto poruszać podczas rozmów z nastolatkiem z zespołem Aspergera
  • Jakie metody i działania pomogą uczniowi z zespołem Aspergera osiągnąć zwiększyć samodzielność

W drugiej części artykułu znajdziesz wskazówki i praktyczne ćwiczenia wspomagające podnoszenie samooceny i rozwijające umiejętności komunikacyjne: Praktyczne wskazówki i ćwiczenia na podniesienie samooceny i poprawę komunikacji

„Nie stój, nie siedź, nie zasłaniaj...” – jak rozmawiać z nastolatkami o zakazach

„Nie stój, nie siedź, nie zasłaniaj...” – jak rozmawiać z nastolatkami o zakazach

Nastolatki nie lubią zakazów. Ale ich tożsamość i odpowiedzialność za własne postępowanie nie są jeszcze w pełni ukształtowane, więc dorośli nadal muszą stawiać im granice. Przedstawiamy sposoby na konstruktywne i skuteczne zakazywanie czy zwracanie uwagi. Z zasadami skutecznej komunikacji z młodzieżą warto zapoznać również rodziców, np. podczas warsztatów prowadzonych przez psychologa szkolnego.

Wszyscy pamiętamy nasze nastoletnie lata, a jednak trudno nam czasem porozumieć się z własnymi dziećmi. To dlatego, że patrzymy na nie z innej perspektywy – z perspektywy dorosłego, który jest bogatszy o doświadczenia, błędy i rozczarowania. Dorosłego, który o życiu swoich dzieci myśli w kontekście ich przyszłości. A także troszczy się o ich bezpieczeństwo i zdrowie. Tymczasem nastolatek żyje w świecie zupełnie odmiennym. Inaczej czuje i odbiera otoczenie, bo w okresie dojrzewania rządzą nim hormony. Często jest zmęczony i rozkojarzony. Dużo intensywniej przeżywa emocje. Kształtuje się jego tożsamość, więc ma silną potrzebę bycia odrębną i wyraźną jednostką. Znajduje się w swoistej próżni – już nie jest dzieckiem, a jeszcze nie jest dorosły. Dodajmy do tego grupę rówieśniczą, pierwsze miłości (i związki) oraz szkołę. Dużo tego, prawda? A my oczekujemy tak wiele: posłuszeństwa, dobrych manier, schludnego wyglądu, przyzwoitych ocen, pomocy w domu, ambicji, myślenia o przyszłości. Stawiamy zakazy i nakazy, zdenerwowani tym, że młody człowiek sprzeciwia się ich przestrzeganiu. Warto też wspomnieć o wpływie mózgu nastolatka na jego funkcjonowanie. Jest on bowiem w ciągłej przebudowie. Kora podczołowa, odpowiedzialna za planowanie, syntezę informacji i racjonalne myślenie, jeszcze się rozwija – w pełni dojrzewa dopiero po 20-tym roku życia. Trudno zatem oczekiwać, że dziecko będzie trzymało się ustalonego planu działania i zawsze wywiązywało z zawartych umów. Naturalny stan w tym wieku to chaos i niekonsekwencja oraz skłonność do podejmowania ryzyka (w tym buntu i przesuwania granic).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak funkcjonuje nastolatek i dlaczego trudno mu budować relacje z dorosłymi?
  • Jakie są najczęściej popełniane błędy dorosłych wobec młodzieży?
  • W jaki sposób wyznaczać granice, aby zasady i konsekwencje ich nieprzestrzegania były akceptowane?
  • Czego potrzebuje nastolatek w okresie dorastania?
  • Dlaczego młodzież łamie zasady i nie przestrzega zakazów?
Sprawdź inne serwisy