Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Nawet półtorej godziny dziennie spędzają przed telewizorem dzieci w wieku 2−6 lat. W starszym wieku uwaga dzieci i młodzieży przekierowuje się zwykle na komputer i Internet. Nie oznacza to jednak, że przestają korzystać z telewizora. Często natomiast rodzice nie zauważają zapatrzenia w telewizyjny ekran, kiedy widzą, że dziecko w końcu oderwało się od komputera. Warto porozmawiać z uczniami na temat telewizji i zagrożeń związanych z nadmiernego czasu spędzanego przed szklanym ekranem.
Dzień Bezpiecznego Internetu jest obchodzony od 2004 r. z inicjatywy Komisji Europejskiej. Wydarzenie szybko zyskało wielu zwolenników i obecnie swoim zasięgiem obejmuje państwa z całego świata. Zgłoś wydarzenia organizowane w Twojej szkole!
Wychowawcy oraz nauczyciele informatyki regularnie przeprowadzają lekcje na temat bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy, kultury zachowania w Internecie. Jednak dużą rolę w tej dziedzinie odgrywają rodzice. To oni często przebywają z dziećmi i mogą obserwować w jaki sposób korzystają z Internetu, mogą zapobiec ewentualnym zagrożeniom. Dlatego warto porozmawiać z rodzicami o korzystaniu z Internetu, uprzedzić o zagrożeniach oraz dać narzędzia do ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami. W tym celu można przeprowadzić warsztaty pedagogizujące. Przed rozpoczęciem wywiadówki warto poinformować rodziców o zamiarze przeprowadzenia zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie i zapewnić, że są one dla chętnych.
Zajęcia mają na celu kształtowanie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa w Internecie. Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób zabezpieczać swoje dane, jak sprawdzić czy ktokolwiek próbował kiedyś włamać się na ich konta w serwisach internetowych oraz czy wykorzystywane przez nich hasła są wystarczająco skomplikowane.
Film powstał w ramach projektu „Bezpieczna Szkoła w Strefie Schengen” zrealizowanego na zlecenie Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Lublin.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.