cyberbulling

  Przemoc psychiczna i odpowiedzialność w sieci – dlaczego trzeba reagować? Scenariusz zajęć dla uczniów

Przemoc psychiczna i odpowiedzialność w sieci – dlaczego trzeba reagować? Scenariusz zajęć dla uczniów

Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.

Grupa docelowa uczniowie w wieku 14-19 lat
Cele Poznawcze:
  • uczniowie zrozumieją, czym jest przemoc psychiczna i jak może wyglądać w środowisku szkolnym oraz w mediach społecznościowych
  • uczniowie poznają mechanizmy działania przemocy online i jej skutki.
Emocjonalne:
  • uczniowie nauczą się empatii wobec osób doświadczających przemocy,
  • uczniowie zrozumieją, jak ważna jest reakcja i zgłaszanie przemocy.
Praktyczne:
  • uczniowie dowiedzą się, jak reagować na przemoc psychiczną wobec rówieśników,
  • uczniowie poznają dostępne formy wsparcia (np. pedagog szkolny, telefon zaufania).
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Czym jest przemoc psychiczna?
  • załącznik nr 2. Scenariusze sytuacyjne
  • załącznik nr 3. Schemat postępowania w sytuacji przemocy psychicznej
Czas trwania zajęć 45 minut

Jak rozpoznać i skutecznie przeciwdziałać hejtowi – scenariusz warsztatów dla młodzieży

Coraz głębsza pułapka _page-0001

NIE dla bullyingu – scenariusz dla klas VI–VIII

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII
Cel ogólny psychoedukacja w zakresie ryzyka wystąpienia przemocy rówieśniczej w szkole (bullyingu)
Cele szczegółowe
  • profilaktyka przemocy rówieśniczej,
  • umiejętność rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji rówieśniczych,
  • wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów w grupie,
  • rozwijanie: empatii, umiejętności identyfikowania, nazywania, wyrażania własnych potrzeb i emocji oraz uważności na potrzeby innych
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały Scenariusz został zaprojektowany do pracy zdalnej z uczniami. Potrzebne są narzędzia do tworzenia wspólnych map myśli, np:
Liczba uczestników zespół klasowy
Cyberprzemoc – dlaczego interwencje szkoły są tak ważne?

Cyberprzemoc – dlaczego interwencje szkoły są tak ważne?

W odniesieniu do młodych ludzi nie ma możliwości oddzielenia świata wirtualnego od realnego, gdyż wzajemnie się przenikają, przenosząc sytuacje z życia klasowego na grunt online i odwrotnie. Wiele przypadków cyberprzemocy wiąże się z obecną w szkole "tradycyjną" przemocą rówieśniczą. Możliwość komunikacji online dostarczyła nowego kanału, przez który uczniowie realizują również tego typu zachowania. To, że akty przemocy rozgrywają się poza murami szkoły, nie oznacza to, że dyrektor i nauczyciele mogą pozostawać na nią obojętni. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, dlaczego działania profilaktyczne oraz interwencje szkoły w przypadku cyberprzemocy są niezbędne. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak cyberprzemoc w postaci izolacji wpływa na ucznia i atmosferę w klasie?
  • W jaki sposób internet wpływa na postrzeganie konsekwencji przemocy przez sprawców cyberprzemocy?
  • Dlaczego nauczyciele i pracownicy szkoły muszą reagować na cyberprzemoc oraz niewłaściwe zachowanie dzieci i młodzieży w internecie?
  • W jaki sposób sytuacje trudne w internecie mogą służyć kształtowaniu umiejętności społecznych i życiowych?
  • Dlaczego cyberprzemoc angażuje nie tylko sprawców i ofiary, ale również świadków, i jakie ma to konsekwencje dla społeczności szkolnej?
  • Jak ważna jest interwencja szkoły w przypadku cyberprzemocy i jakie kroki powinny być podjęte w celu jej przeciwdziałania?
  • W jaki sposób uczniowie mogą przyczynić się do budowania atmosfery wolnej od cyberprzemocy w środowisku szkolnym?
Sprawdź inne serwisy