Autor: Anna Kiełczewska
Dodano: 21 listopada 2024
Samorządność uczniowska odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu kompetencji demokratycznych i obywatelskich młodzieży. Jednak, aby była ona rzeczywista, a nie tylko symboliczna, konieczne jest stopniowe włączanie uczniów w procesy decyzyjne. Model „Drabiny Partycypacji” Rogera A. Harta stanowi praktyczne narzędzie, które pomaga nauczycielom i wychowawcom przeprowadzać uczniów przez kolejne etapy samodzielności i odpowiedzialności w działaniach na rzecz społeczności szkolnej. Dzięki temu uczniowie mogą nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale także realnie wpływać na kształt szkolnej rzeczywistości. W artykule przedstawiamy założenia i etapy modelu, które można wdrożyć w każdej szkole, aby stworzyć przestrzeń do prawdziwej partycypacji młodzieży.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest model „Drabiny Partycypacji” Rogera A. Harta i jak może pomóc w rozwijaniu samorządności uczniowskiej?
- Jakie są różnice między pozornym a realnym uczestnictwem uczniów w życiu szkoły?
- W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać uczniów w przejmowaniu inicjatywy i odpowiedzialności?
- Jakie konkretne działania można wdrożyć na lekcjach, aby rozwijać kompetencje samorządowe uczniów?
- Dlaczego warto stopniowo wprowadzać uczniów na kolejne szczeble „Drabiny Partycypacji” i jak dostosować to do ich możliwości?
Pozostało jeszcze 82% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 21 listopada 2024
Autor: Anna Kiełczewska
Wychowawca, nauczyciel, trener rozwoju osobistego, autorka licznych publikacji z zakresu wychowania, pedagogiki i psychologii. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami w szkołach polskich i holenderskich.