Wydawać by się mogło, że wszyscy uczniowie z niecierpliwością wyczekują ferii zimowych. Większość z nich ostatnie dni przed zimowym wypoczynkiem nie może się skupić, Pojawiają się plany na wyjazdy, spotkania, beztroskie popołudnia i długie wieczory. Nie można jednak zapomnieć o tych dzieciach, dla których szkoła to jedyne bezpieczne miejsce. Wolne od agresji dorosłych, dające możliwość kontaktu z rówieśnikami. Czym będą dwa tygodnie bez kontaktu z nauczycielami i psychologiem? W artykule wskazano, co zrobić, aby zapewnić, choć minimalne, wsparcie dla uczniów w czasie ferii zimowych, kiedy nie będzie możliwe udzielanie bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Każdy psycholog i pedagog szkolny ma pod opieką dzieci, o które obawia się w czasie wolnym od nauki. Warto przypomnieć sobie brak bezpośredniego kontaktu w okresie nauczania zdalnego budził niepokój. Pojawiały się wtedy myśli:
- Jak on sobie radzi?
- Czy nie dzieje się nic złego?
- Czy ktoś mu pomoże?
- Co tam się dzieje, gdy nikt nie wychodzi z domu?
Dla wielu uczniów zwykły szkolny dzień był jak głęboki oddech po długim wysiłku. Pandemia pokazała, jak istotny jest codzienny, żywy kontakt z kimś spoza rodziny, najbliższych domowników. W czasie ferii może zabraknąć tego rodzaju wentyla bezpieczeństwa. Niezwykle istotne jest, by dzieci żyjące w niestabilnych środowiskach miały wiedzę o tym, gdzie można sięgnąć po pomoc. Należy przypominać i informować, że pomoc psychologiczna dla uczniów jest organizowana także poza szkołą.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak zadbać o wsparcie i pomoc dla uczniów w okresie ferii
- O czym przypomnieć dzieciom, zanim zaczną się ferie
- Które numery telefonów wsparcia powinien znać każdy uczeń
- W jaki sposób uczniowie mogą wspierać się, gdy szkolna pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie jest udzielana
Pobierz również:
Pozostało jeszcze 74% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.