uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym

  Trudne zachowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jak skutecznie reagować na agresję, wagary i konflikty w szkole?

Trudne zachowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jak skutecznie reagować na agresję, wagary i konflikty w szkole?

Uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym często przejawiają zachowania, które są dla nauczycieli szczególnie trudne: agresję wobec rówieśników lub dorosłych, niszczenie mienia, wagary czy nagłe wychodzenie z lekcji. Takie reakcje bywają formą buntu, sposobem na zwrócenie na siebie uwagi, a czasem także sygnałem, że uczeń nie radzi sobie z emocjami i sytuacją, w której się znalazł. To, jak na te zachowania odpowiada nauczyciel może rozstrzygnąć o dalszym przebiegu sytuacji. Niewłaściwa reakcja może utrwalić w uczniu przekonanie, że jest „złym” i „niepotrzebnym” członkiem społeczności szkolnej. Z kolei spokojne i stanowcze działanie otwiera szansę na zmianę i budowanie lepszych relacji. Sprawdź, jak radzić sobie z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w sytuacjach, gdy okazuje agresję, opuszcza lekcje, wdaje się w konflikty lub prowokuje zachowaniami buntowniczymi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak reagować na niewłaściwe zachowania, w tym agresję i konflikty uczniów, aby ich wzmacniać nie wzmacniać, lecz dążyć do wyciszenia?
  • Dlaczego impulsywne reakcje i niewłaściwe metody działań nauczyciela mogą pogłębiać problemy wychowawcze?
  • Na czym polega zasada 3P i jak pomaga w pracy z tzw. trudnym uczniem?
  • Czym komunikaty wspierające różnią się od etykietowania i jak pozytywna komunikacja wpływa na ucznia?
  • Jak szkoła zapobiegać wagarom i innym ryzykownym zachowaniom?
Trudne sytuacje i interwencje kryzysowe – jak reagować na agresję, wagary, konflikty z prawem_

Trudne sytuacje i interwencje kryzysowe – jak reagować na agresję, wagary, konflikty z prawem?

W trzeciej części szkolenia dotyczącego pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Aleksandra Kubala-Kulpińska omawia sposoby reagowania na trudne zachowania uczniów – od agresji i niszczenia mienia, przez wagary i ucieczki, po zachowania ryzykowne związane z łamaniem prawa. Ekspertka podkreśla znaczenie stanowczej, ale spokojnej reakcji oraz konsekwentnego działania całego grona pedagogicznego „jednym głosem”. Ważnym elementem szkolenia jest zasada 3P, która stanowi fundament konstruktywnej interwencji kryzysowej. Uczestnicy poznają również różnice między wagarami a unikaniem szkoły oraz procedury współpracy z rodzicami, poradnią, ośrodkami pomocy społecznej czy sądem rodzinnym.

Sprawdź inne serwisy