Szkoła to przestrzeń, w której proces dydaktyczny nie może istnieć w oderwaniu od troski o kondycję psychiczną uczniów. Jej tematyka obejmuje m.in. poziom stresu, poczucie bezpieczeństwa, relacje rówieśnicze, dostęp do wsparcia oraz preferowane formy pomocy psychologiczne. Dynamicznie zmieniające się realia życia społecznego, wzrost poziomu stresu, przeciążenie obowiązkami, niepewność emocjonalna i napięcia rówieśnicze – to wszystko sprawia, że uczniowie coraz częściej zmagają się z trudnościami, które bezpośrednio wpływają na ich dobrostan i efektywność uczenia się. W obliczu tych wyzwań psycholog szkolny staje przed zadaniem nie tylko reagowania na pojedyncze sytuacje kryzysowe, ale przede wszystkim świadomego planowania systemowej i profilaktycznej pracy. Aby działania te były trafne i adekwatne, konieczne jest oparcie ich na rzetelnej diagnozie.
W załączeniu znajduje się autorskie narzędzie diagnostyczne – ankieta służąca do rozpoznania potrzeb emocjonalnych i społecznych uczniów klas 4–8 szkoły podstawowej. Do materiałów dołączono opracowanie ankiety, przykładowa interpretacja wyników oraz możliwe przyczyny odpowiedzi respondentów. Opracowane wskazówki dla badaczy pozwolą na realne przełożenie danych na praktykę szkolną. Opisane narzędzie umożliwia zebranie informacji dotyczących m.in. poziomu stresu, poczucia bezpieczeństwa, relacji rówieśniczych, dostępu do wsparcia oraz preferowanych form pomocy psychologicznej.
Na portalu ePedagogika możesz pobrać również inne narzędzia:
Karty pracy mają na celu pomóc nauczycielom w zrozumieniu, jak uczniowie czują się w ich grupie rówieśniczej. Poprzez zadania projektowane są tak, aby zachęcić uczniów do wyrażania własnych emocji i odczuć związanych z interakcjami w grupie.
Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!