Wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem. Pobierz przykładowy plan wsparcia.
Pomoc uczniowi w szkole udzielana jest m.in. z inicjatywy dyrektora placówki, nauczyciela, wychowawcy lub rodziców. Pobierz przykładowy wzór wniosku o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
W praktyce szkolnej niezwykle ważne jest rozpoznanie sytuacji uczniów. Dotyczy to zarówno ich predyspozycji, możliwości, jak też trudności i potrzeb. Podpowiadamy, dla których uczniów należy zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną i w jakich formach. Dodatkowo umieszczamy niezbędne wzory dokumentów do pobrania.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
Gdy z wniosków opracowanych na podstawie efektywności udzielanego wsparcia uczniowi wynika, że mimo udzielanej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor przedszkola/szkoły, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. Pobierz wniosek o przeprowadzenie diagnozy.
Warto zestawić w szkole lub przedszkolu całość udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poniżej zaprezentowana jest przykładowa struktura formy podsumowania udzielanego wsparcia.
Planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem jest zadaniem wychowawcy. Wychowawca powinien zatem nawiązać współpracę z innymi nauczycielami i specjalistami i wspólnie ustalić, jakie działania na rzecz dziecka mogą/powinny zostać podjęte. Do czasu podjęcia innych działań można we współpracy z rodzicami i specjalistami spoza szkoły oraz we współpracy z pracownikami szkoły wspierać dziecko w ramach bieżącej pracy.
Zakres i zasady współpracy szkoły z innymi podmiotami powinny wynikać z potrzeb konkretnej szkoły, lokalnych uwarunkowań, sytuacji konkretnego ucznia. Sprawdzamy szczegóły.
W dzienniku, w tym w elektronicznym, powinny być zawarte jedynie te dane, które są wskazane w przepisach. Natomiast informacje dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być gromadzone w indywidualnej teczce ucznia (§ 8, § 19 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania).
Zgoda na objęcie pomocą ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest równoznaczna z udziałem dziecka w proponowanych zajęciach. Pobierz wzór decyzji dyrektora!
Resort edukacji przygotował odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z edukacją włączającą. Duża część z nich dotyczy indywidualnego nauczania. Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze z nich.
Dobrze przeprowadzone rozpoznanie potrzeb dziecka z nadpobudliwością psychoruchową umożliwia zaplanowanie metod i form pracy na lekcji tak, aby w jak największym stopniu odpowiadały na jego potrzeby. Przedstawiamy wzór karty obserwacji ucznia, a także 11 kroków postępowania w pracy z dzieckiem nadpobudliwym oraz całą klasą.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.