Epilepsja to przewlekła choroba układu nerwowego, która może znacząco wpływać na funkcjonowanie ucznia w szkole. Napady padaczkowe, skutki uboczne leczenia oraz towarzyszące im trudności poznawcze sprawiają, że nauczyciele muszą dostosowywać organizację nauczania, metody pracy oraz środki dydaktyczne. Właściwe podejście pozwala nie tylko na zapewnienie bezpieczeństwa ucznia, lecz także na wyrównanie jego szans edukacyjnych. Dowiedz się, o czym pamiętać podczas opracowywania dostosowań edukacyjnych uczniów z epilepsją.
Z artykułu dowiesz się:
Padaczka często wywołuje obawy i lęk u nauczycieli. Również rodzice uczniów z padaczką mają obawy związane z tym, jak nauczyciele poradzą sobie z objawami choroby. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i nauczycieli z rodzicami dziecka i odwrotnie. Współpraca ta ma na celu nie tylko zapewnić dziecku bezpieczeństwo w razie napadu. Ma również ułatwić wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności społecznych, w tym radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z epilepsji.
Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego.
Pojawienie się w szkole ucznia, któremu mogą zdarzać się napady padaczki, wywołuje u nauczycieli strach. To zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, że uczeń cierpiący na takie zaburzenia potrzebuje wsparcia. Sprawdź, jakie działania powinna podjąć szkoła w odniesieniu do uczniów chorujących na padaczkę. Dowiedz się, jak dostosować pomoc do przebiegu padaczki, aby poprawiać jakość życia ucznia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Padaczka często powoduje obawy nauczycieli. Obawy mają również rodzice. Są one związane z uczęszczaniem dziecka do szkoły i tym, jak nauczyciele poradzą sobie z objawami choroby. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i nauczycieli z rodzicami dziecka i odwrotnie. Współpraca ma na celu nie tylko zapewnić dziecku bezpieczeństwo w razie napadu. Ma również ułatwić wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności społecznych, w tym radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z epilepsji.
Czy dzieci chorujące na padaczkę potrzebują pomocy i indywidualnej organizacji zajęć? Czy ich przestrzeń edukacyjna powinna zawierać jakieś szczególne elementy? Artykuł wskazuje przykładowe działania wspierające dla osób z padaczką na terenie szkoły. Znajdziesz w nim również wskazówki dotyczące zapewnienia opieki i sposobów organizacji zajęć i przestrzeni edukacyjnej.
Drgawki są stanem charakteryzującym się mimowolnymi, szybkimi i rytmicznymi skurczami mięśni szkieletowych, którym towarzyszy utrata przytomności. Mają charakter napadowy, spowodowany nieprawidłową czynnością mózgu. Często mogą być mylone z dreszczami, w których dziecko zachowuje stały kontakt i nie dochodzi do utraty przytomności. Dowiedz się, jakie są najczęstsze przyczyny drgawek i co robić, jeżeli wystąpiły one u dziecka ze zdiagnozowaną padaczką.
Nie wszyscy uczniowie objęci w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub wymagający specyficznego wsparcia mogą być zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty. Nie oznacza to jednak, że nie przysługują im żadne formy pomocy. Sprawdź, jakie rozwiązania można zastosować w przypadku ucznia z padaczką lekooporną.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.