Zapraszamy do pobrania ebooka, w którym szczegółowo omówiono zasady prowadzenia: nauczania indywidualnego, indywidualnego toku nauki, indywidualnego toku nauki i edukacji domowej.
Zdecydowana większość uczniów realizuje kształcenie w klasycznej formie zajęć wspólnych z oddziałem klasowym, do którego został przyjęty w szkole. Istnieją jednak inne formy nauki w naszym kraju – zwiększające skuteczność w sytuacji, w której znajduje się uczeń. Niektóre z tych form zostały wprowadzone do systemu edukacji z myślą o uczniach szczególnie i wybitnie uzdolnionych, a inne w celu umożliwienia nauki uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia udział w zajęciach szkolnych na terenie szkoły.
W tej publikacji w sposób wyczerpujący omówiono:
W każdym momencie roku szkolnego rodzice mogą złożyć wniosek o wyrażenie zgody na realizowanie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego lub obowiązku szkolnego odpowiednio przedszkolem lub poza szkołą. Ekspert wyjaśnia, jakie dokumenty dołączyć do wniosku i jak na taki wniosek powinien zareagować dyrektor przedszkola lub szkoły.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może ze zezwolić na spełnianie obowiązku nauki poza szkołą. Pobierz wzór decyzji dyrektora w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą.
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego?
Rozwiedzeni rodzice często nie mogą dojść do porozumienia w sprawach dotyczących edukacji dziecka. Jedną z najbardziej spornych kwestii jest decyzja o realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą, czyli tzw. nauczaniu domowym. Czy dyrektor może wyrazić zgodę na nauczanie domowe, gdy jeden z rodziców składa wniosek, a drugi nie wyraża na to zgody?
Ze względu na obecną sytuację związaną z epidemią koronawirusa, wielu rodziców podjęło decyzję o tym, aby dzieci realizowały obowiązek szkolny poza szkołą, tj. poprzez edukację domową. Takie dzieci, aby otrzymać klasyfikację do następnej klasy muszą przystępować do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych. Te zwykle przeprowadzane są pod koniec roku szkolnego, ale czy na prośbę rodzica taki egzamin można przeprowadzić wcześniej?
Zgodnie z przepisami, rodzice mogą wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o wyrażenie zgody na realizowanie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Taki uczeń uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych. Przepisy nie odnoszą się jednak do sytuacji, w której o spełnianie obowiązku szkolnego lub nauki poza szkołą wystąpi uczeń pełnoletni. Sprawdź, jak należy ustosunkować się do takiego wniosku.
Przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce nie zawierają regulacji zwalniających poradnie psychologiczno-pedagogiczne z obowiązku wydawania opinii, którą należy dołączyć do wniosku o wyrażenie zgody na tzw. edukację domową. Czy to oznacza, że dyrektor może negatywnie rozpatrzeć wniosek, który nie będzie jej zawierał?
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Z odpowiednim wnioskiem można wystąpić w każdym momencie roku szkolnego, jednak wielu rodziców robi to teraz, ponieważ uzyskało informację, zgodnie z którą do końca sierpnia do wniosku nie trzeba dołączać opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy to prawda i czy dyrektor może udzielić zgody w przypadku braku opinii.
Rodzice dziecka objętego obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mogą wystąpić z wnioskiem o zgodę na to, by dziecko ten obowiązek spełniało poza przedszkolem. Sprawdź, czy w takim przypadku przedszkola ma obowiązek zapewnienia mu możliwości uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Warunki w jakich ma się odbywać spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą regulują przepisy ustawy Prawo oświatowe. Rodzice uczniów, którzy decydują o edukacji domowej powinni zostać szczegółowo zapoznani z zasadami klasyfikacji. Pozwoli to uniknąć nieporozumień dotyczących możliwości zwolnienia z egzaminów klasyfikacyjnych.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, na wniosek rodziców dyrektor przedszkola lub szkoły do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku poza placówką obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Czy każda szkoła jest „przyjazna edukacji domowej”? Czy dyrektor szkoły, wychowawcy i nauczyciele mają obowiązek przygotowania specjalnej oferty edukacyjnej dla dzieci uczących się poza szkołą? Jak wspomóc ucznia, którego rodzice uzyskali zezwolenie na realizowanie przez ich dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą, dbając szczególnie o rozwój kompetencji społecznych, radzenia sobie w grupie rówieśniczej? Co jest obowiązkiem nauczycieli, a co „dobrą wolą”? W artykule spróbuję odpowiedzieć na postawione pytania oraz pojawiające się wątpliwości.
Klasyfikacja roczna i końcowa ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3a ustawy o systemie oświaty. W przypadku ucznia klasy I szkoły podstawowej mamy do czynienie z klasyfikacją śródroczną i roczną. Klasyfikacja końcowa dotyczy wyłącznie uczniów klas programowo najwyższych. Sprawdzamy szczegóły.
Sprawdź, czy edukacja domowa na tym etapie edukacyjnym jest możliwa i na jakich warunkach może być realizowana.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.