Przepisy nie przewidują obowiązku prowadzenia dziennika przez tzw. nauczyciela wspomagającego, uczestniczącego w zajęciach wychowania przedszkolnego. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel ten nie potwierdza udziału w zajęciach. Sprawdź, w jaki sposób powinien to robić, a także – jakie rozwiązana wydają się nie mieć uzasadnienia.
Z artykułu dowiesz się:
Czy dyrektor może zobowiązać nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów niepełnosprawnych do prowadzenia dodatkowej dokumentacji
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole ogólnodostępnej uczestniczą w zajęciach z klasą, ale realizują kształcenie na podstawie odrębnej podstawy programowej. Czy to oznacza, że należy prowadzić dla nich odrębny dziennik? Kto odpowiada za jego wypełnianie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rzetelne dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ułatwia dokonywanie oceny jej efektywności. Dlatego specjaliści są zobowiązani do prowadzenia dzienników prowadzonych przez siebie zajęć. A w jaki sposób nauczyciel ma dokumentować udzielanie pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak powinno wyglądać dokumentowanie wsparcia udzielanego na bieżąco? Sprawdź, jakie obowiązki w tym zakresie mają nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz przedmiotowcy.
Przeczytaj również:
Organizacja zajęć rewalidacyjnych powinna być zawarta w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym dla ucznia. Natomiast dokumentacja zajęć powinna być prowadzona w dzienniku danych zajęć. Dziennik, w którym dokumentuje się zajęcia rewalidacyjne, bywa potocznie nazywany dziennikiem zajęć rewalidacyjnych. W świetle przepisów jest to jednak po prostu dziennik innych zajęć. Dziennik ten będzie sprawdzany w czasie kontroli organizacji i przebiegu kształcenia specjalnego i realizacji wsparcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dziennik zajęć rewalidacyjnych po zmianie nauczyciela
Przepisy nakładają obowiązek wpisywania do dzienników innych zajęć oceny postępów i wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem. Brak jednak wskazań, jak często należy to robić. Szczegółowe zasady powinny być określone w statucie szkoły, warto jednak zastanowić się, jaka częstotliwość będzie optymalna.
Szkoła prowadzi dzienniki innych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością m.in. dokumentowania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dziennik może być prowadzony w formie elektronicznej.
Przepisy nie regulują bezpośrednio, jak prowadzić dokumentację dotyczącą zajęć opiekuńczych w sytuacji strajku nauczycieli. Strajk powoduje zaprzestanie realizacji zajęć edukacyjnych w określonym czasie, do odwołania. Jednak w dzienniku lekcyjnym ta nadzwyczajna sytuacja powinna być odnotowana we wszystkich dniach objętych strajkiem.
Z uwagi na odrębną ścieżkę kształcenia dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym zakłada się dodatkowy dziennik, w którym dokumentowane są zajęcia edukacyjne i tematy poszczególnych zajęć. Sprawdzamy, jak prawidłowo dokumentować nauczanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w ramach edukacji włączającej.
Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zwykle wiąże się z uzyskaniem informacji o jego stanie zdrowia i innych problemach. Informacji tych nie zamieszcza się w tradycyjnym dzienniku lekcyjnym, także dlatego, że nie ma w nim miejsca na wpisywanie takich danych. A co w przypadku dzienników elektronicznych, których budowa umożliwia gromadzenie większych zasobów informacji?
Nauczanie indywidualne z założenia jest formą okresowej zmiany formy nauczania (w okresie nie krótszym niż 30 dni). Uczeń może po okresie nauczania indywidualnego wrócić do zajęć z klasą, gdzie będzie kontynuowane dokumentowanie bieżących i semestralnych/klasyfikacyjnych ocen oraz odnotowywana jego obecność na zajęciach.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.