RPD ponownie apeluje w sprawie wykluczenia edukacyjnego dzieci z ADHD

Dodano: 14 października 2024
RPD ponownie apeluje w sprawie wykluczenia edukacyjnego dzieci z ADHD

Rzecznik Praw Dziecka ponownie apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o objęcie dzieci z ADHD kształceniem specjalnym oraz zabezpieczenie na ten cel środków finansowych w ramach subwencji oświatowej. RPD prosi o wskazanie na jakim etapie są aktualnie prace, ponieważ dzieci z ADHD nie mogą być nadal wykluczane edukacyjnie.

W sierpniu Rzeczniczka Praw Dziecka apelowała do MEN o podjęcie pilnych działań zmierzających do przyznania wsparcia adekwatnego do potrzeb dzieci ADHD. Zdaniem RPD konieczne są zmiany w prawie w tym zakresie. W piśmie z 8 sierpnia apelowała do MEN o podjęcie pilnych działań mających na celu:

  • udzielanie adekwatnego do potrzeb wsparcia m.in. pomocy nauczyciela współorganizującego kształcenie – jeśli zaistnieje potrzeba;
  • uzyskanie rozwiązań mających na celu poprawę jakości szkoleń dedykowanych nauczycielom oraz ich efektywności;
  • uwzględnienie w planowanych zadaniach/projektach konieczności współpracy dwóch najważniejszych środowisk wychowawczych, czyli domu i szkoły.

Dzieci z ADHD nie mogą być wykluczone edukacyjnie

Apel ten to odpowiedź RPD na głosy rodziców dzieci z diagnozą ADHD. Rodzice zgłaszają liczne problemy, które wpływają na wykluczenie edukacyjne ich dzieci. Od lat walczą oni by hiperkinetyczne zaburzenia zachowania znalazły się w katalogu niepełnosprawności uprawniającym do uzyskania w poradni psychologiczno-pedagogicznej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Oznaczałoby to zabezpieczanie na tel cel środków subwencji oświatowej i zagwarantowanie specjalistycznej pomocy (zajęcia specjalistyczne, możliwość skorzystania ze wsparcia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, gdy orzeczona zostanie taka potrzeba). Rzecznika Praw Dziecka, podkreśla, że aktualnie „sytuacja dzieci z ADHD jest trudna. Zdarza się, że nawet w przypadkach, gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oprócz diagnozy ADHD jest również diagnoza spektrum autyzmu, dyrektor nie zatrudnia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. To niedopuszczalne”.

Dwa miesiące później, w związku z brakiem odpowiedzi, RPD ponownie zwróciła się do MEN w tej sprawie. W piśmie z 8 października, RPD poprosiła o wskazanie, jakie działania są już na etapie realizacji lub są planowane oraz w jakim czasie celem poprawy sytuacji dzieci z diagnozą ADHD.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy