System wsparcia uczniów z ADHD – MEN zapowiada zmiany

Dodano: 7 sierpnia 2024
System wsparcia uczniów z ADHD – MEN zapowiada zmiany

Do RPO wpłynął wniosek w sprawie uregulowań dotyczących wsparcia uczniów, u których zdiagnozowano ADHD. We wniosku zwrócono uwagę, że aktualne przepisy nie odpowiadają potrzebom tej grupy. Największym problem jest brak możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z diagnozą ADHD. RPO zwrócił się do MEN z prośbą o stanowisko w tej sprawie. W tym samym czasie do MEN wpłynęła interpelacja poselska, w której zapytano, czy planowane jest wprowadzenie szczególnych wytycznych dotyczących sposobu postępowania względem młodzieży z ADHD, w szczególności w zakresie zindywidualizowanych sposobów nauczania i oceniania oraz rekomendowania specjalistycznego wsparcia? Sprawdź, jakie informacje znalazły się w odpowiedzi Ministerstwa. Czy uczeń z ADHD otrzyma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?

Z artykułu dowiesz się m.in.?

  • Jakie ryzyka wynikają z braku wsparcia dla dzieci i młodzieży z ADHD?
  • Czy MEN planuje wprowadzenie specjalnych wytycznych dotyczących edukacji uczniów z ADHD?
  • Czy uczniowie z ADHD mogą liczyć na orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
  • Jakie zmiany w systemie wsparcia uczniów z ADHD planuje MEN?
  • Jakie projekty i inicjatywy podejmuje MEN, aby poprawić dostępność edukacji dla uczniów z ADHD?
  • Jakie szkolenia i materiały metodyczne będą dostępne dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 w zakresie pracy z uczniami z ADHD?

Uczniowie z ADHD nie otrzymują potrzebnego wsparcia

We wniosku, który wpłynął do RPO zauważono, że aktualne uregulowania dotyczące wsparcia uczniów ze zdiagnozowanym ADHD nie odpowiadają ich potrzebom. Obecnie wyłącznie w przypadku, gdy uczeń z ADHD uzyska orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym, szkoła ma możliwość uzyskania dodatkowych środków na dostosowanie procesu edukacji do jego szczególnych potrzeb.

W skierowanej do MEN interpelacji poselskiej zwrócono natomiast uwagę na to, że brak pomocy grupie dzieci i młodzieży z ADHD wiąże się ze zwiększonym ryzykiem:

  • zaburzeń lękowych,
  • depresji,
  • wypadków,
  • nałogów,
  • prób samobójczych.

Ponadto brak wsparcia prowadzi do pogłębiania nierówności pomiędzy rówieśnikami i niweluje szanse osób z ADHD na rozwijanie zainteresowań, zdobycie upragnionych umiejętności i, w konsekwencji, realizację swoich ambicji życiowych.

RPO pyta MEN o stanowisko na temat systemu wsparcia uczniów z ADHD

Brak możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD stanowi duży problem. Dlatego też RPO zwracając się do MEN położył szczególny nacisk na tę kwestię, oczekując przede wszystkim odpowiedzi na pytania:

  • czy analizowano kwestię umożliwienia uzyskiwania przez uczniów z ADHD orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wyłącznie na podstawie diagnozy stwierdzającej hiperkinetyczne zaburzenia zachowania oraz
  • czy zbadano kwestię dostosowania wysokości subwencji do kosztów zwiększenia dostępności procesu edukacji dla uczniów z ADHD.

MEN zapowiada duże zmiany w systemie wsparcia uczniów z ADHD

W obszernej odpowiedzi MEN nie pojawiła się jednoznaczna odpowiedź na pytanie, czy możliwa jest zmiana przepisów skutkująca możliwością otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wyłącznie na podstawie diagnozy ADHD.

Ministerstwo zapewnia natomiast, że trwają prace nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dzieci z zespołem ADHD. Według MEN wsparcie to powinno być udzielane w koordynacji z innymi sektorami – zdrowia, pomocy społecznej, pomocy rodzinie. Nowe rozwiązania mają różnicować wsparcie na podstawie rzeczywistych, indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów.

W MEN trwają prace nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dzieci z zespołem ADHD, które powinno być udzielane w koordynacji z innymi sektorami (zdrowia, pomocy społecznej, pomocy rodzinie).

Najważniejszym celem trwających prac jest wdrożenie rozwiązań, które różnicują wsparcie na podstawie rzeczywistych, indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów. Projektowany model oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz ustalania na tej podstawie adekwatnych form wsparcia i finansowania tego wsparcia (określony pojęciem „oceny funkcjonalnej”), będzie oparty na modelu biopsychospołecznym.

Analizowane są również postulaty i propozycje, które wpływają do MEN od obywateli, instytucji, organizacji pozarządowych, dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek oraz rodziców. Projekty zmian legislacyjnych zawierające proponowane terminy daty wejścia w życie poszczególnych przepisów, zostaną poddane uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym.

Projekty na rzecz wsparcia dzieci i młodzieży z ADHD

W swojej odpowiedzi ME informuje, że Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło Instytutowi Badań Edukacyjnych realizację projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Projekt ma na celu:

  • opracowanie metod i narzędzi wspierających edukację, szczególnie dla uczniów z ADHD,
  • rozwijanie kompetencji pracowników oświaty.

W ramach projektu powstaną m.in. materiały metodyczne, profil funkcjonalny ucznia z ADHD oraz przeprowadzona zostanie analiza dobrostanu uczniów. Działania obejmą konferencje, szkolenia online, doradztwo, sieci współpracy, webinary i podcasty.

ADHD a doskonalenie zawodowe nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025

Minister Edukacji informuje ponadto, że W roku szkolnym 2024/2025 w ofercie ORE znajdą się również następujące formy doskonalenia skierowane do kadr systemu oświaty obejmujące:

1) szkolenia w zakresie:

  • wdrażania zaleceń postdiagnostycznych i organizowania wsparcia dla uczniów z ADHD w rzeczywistości szkolnej,
  • metod pracy z grupą zróżnicowaną, z uwzględnieniem uczniów z ADHD,
  • pracy z wychowankami niedostosowanymi społecznie/zagrożonymi niedostosowaniem społecznym posiadającymi diagnozę ADHD przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych (MOW) i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii (MOS);

2) organizację spotkań dla dyrektorów placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) i nauczycieli konsultantów ds. kadry kierowniczej oświaty w obszarze zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki uczniów z rozpoznaniem ADHD;

3) opracowanie publikacji pt. „Rola biblioterapii w pracy z dzieckiem z ADHD – wskazówki metodyczne”, skierowanej do nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli bibliotekarzy.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy