Profil absolwenta 2.0 po konsultacjach społecznych – podsumowanie

Dodano: 13 grudnia 2024
Profil absolwenta 2.0 po konsultacjach społecznych – podsumowanie

12 grudnia odbyła się konferencja "Współczesna szkoła i absolwent przyszłości”. Podczas konferencji eksperci IBE omówili wyniki konsultacji społecznych dotyczących i zaprezentowali Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0. Zaprezentowano również plany wprowadzenia innowacyjnych standardów kształcenia ogólnego, mających na celu lepsze przygotowanie absolwentów do wyzwań współczesnego rynku pracy.

Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0 – prezentacja narzędzia

Dzięki licznie zebranym uwagom i analizom ekspertów, wersja 2.0 Profilu Absolwenta i Absolwentki 2.0 zawiera szereg innowacji i ulepszeń dostosowanych do aktualnych wyzwań edukacyjnych. Jest to nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji. Wiceszefowa MEN podkreśliła, że cała reforma edukacji będzie konsultowana społecznie.

Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0 – co nowego?

Ulepszenia treści

Zaktualizowano wymagania kompetencyjne, żeby lepiej uwzględniały zmieniające się potrzeby rynku pracy oraz wyzwania globalne

Większa czytelność i przejrzystość

Zoptymalizowano dokument tak, by był łatwiejszy w odbiorze dla nauczyciel i uczniów

Elastyczność

Wprowadzono mechanizmy, dzięki którym Profil można dostosować do indywidualnych potrzeb szkół i instytucji edukacyjnych

Wartości w centrum Profilu

Wartości jako ponadczasowa podstawa dla wspierania dzieci i młodzieży we wszechstronnym rozwoju

Eksperci IBE wskazują dlaczego warto korzystać z Profilu Absolwenta i Absolwentki 2.0. Oto zalety nowej wersji narzędzia:

  • profiluje umiejętności uczniów w sposób holistyczny,
  • umożliwia bardziej świadome planowanie ścieżek edukacyjnych i zawodowych kładąc nacisk na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie i adaptacyjność, które są kluczowe w dzisiejszym środowisku pracy,
  • nie tylko opisuje, ale także wspiera kształcenie kluczowych kompetencji w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Kolejnym krokiem będzie powołanie na początku 2025 roku przez MEN Rady Reformy, a następnie powołanie tematycznych zespołów eksperckich i stolików przedmiotowych. Regularnie ma odbywać się wieloetapowa recenzja merytoryczna i weryfikacja pod względem języka efektów uczenia się.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy