Czy poprawi się jakość zajęć WF w klasach 1-3? MEN odpowiada

Dodano: 12 grudnia 2024
Czy poprawi się jakość zajęć WF w klasach 1-3 MEN odpowiada

W interpelacji skierowanej do MEN zwrócono uwagę na potrzebę poprawy jakości zajęć wychowania fizycznego w klasach 1–3 szkół podstawowych. Za najważniejszą sprawę wymagającą zmiany uznano realizację tych zajęć przez niewykwalifikowanych do tego nauczycieli Zamiast nauczycieli wychowania fizycznego zajęcia prowadzą często nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Sprawdź, jak MEN odpowiada na pytania z interpelacji.

Mając na uwadze jak ważny jest profesjonalny rozwój ruchowy i motoryczny najmłodszych uczniów do MEN skierowano następujące pytania:

  1. Czy ministerstwo edukacji planuje wprowadzenie obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w klasach 1–3 przez wykwalifikowanych nauczycieli tego przedmiotu?

  2. Czy istnieją plany systemowego wsparcia kadry nauczycielskiej edukacji wczesnoszkolnej przez dodatkowe szkolenia w zakresie prowadzenia zajęć ruchowych dla najmłodszych uczniów?

  3. Czy ministerstwo przeprowadzało badania lub analizy dotyczące wpływu niewystarczającej aktywności fizycznej na zdrowie dzieci w klasach 1–3? Jeśli tak, to jakie wnioski wynikają z tych badań?

  4. Czy ministerstwo planuje wprowadzenie programów edukacyjnych i profilaktycznych, które mogłyby wesprzeć motoryczny rozwój dzieci i zachęcić je do aktywności fizycznej?

Aktualnie nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć WF w klasach I-III

Obecnie obowiązujący stan prawny dotyczący zajęć wychowania fizycznego w klasach I-III szkoły podstawowej wskazuje, że:

  • obowiązkowy tygodniowy wymiar tych wynosi 3 godziny;

  • nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej posiada kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć;

  • zajęcia te może prowadzić specjalista inny, niż nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Decyzję w tym zakresie podejmuje organ prowadzący szkołę w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

Specjalnie powołany zespół ekspertów pracuje nad podstawą programową i rekomendacjami dotyczącymi zajęć WF w klasach I-III

W swojej odpowiedzi MEN podkreśla i przypomina, że trwają prace na całościową reformą kształcenia ogólnego, w tym nad nowym, obowiązkowym od 1 września 2025 r., przedmiotem – edukacja zdrowotna. W związku z tymi pracami Minister Edukacji wraz z Ministrem Sportu i Turystyki 12 listopada 2024 r. powołali członków zespołu ekspertów ds. podstawy programowej przedmiotu wychowanie fizyczne w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zespół ten ma opracować:

  • podstawę programową wychowania fizycznego (zmieniona podstawa będzie obowiązywać od 1 września 2025 r. we wszystkich klasach szkół podstawowych i ponadpodstawowych);

  • rekomendacje dotyczące organizacji pracy szkół w zakresie rozwoju kultury fizycznej i poprawy stanu aktywności fizycznej uczniów.

Testy pokazały malejące kompetencje ruchowe dzieci i młodzieży

Badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży przeprowadzono w szkołach w zeszłym roku szkolnym. Składały się one z następujących testów :

  • skok w dal z miejsca,

  • bieg wahadłowy 10 razy 5 metrów,

  • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy,

  • beep test,

  • wytrzymanie w podporze w leżeniu przodem na przedramionach (deska).

Pierwszą edycją tego badania objęto blisko 3,1 miliona uczennic i uczniów w wieku od 10 do 19 lat. Wyniki tych badań podsumowano we wrześniu 2024 r.

Wyniki wskazują na malejące kompetencje ruchowe dzieci i młodzieży.

MEN i MSiT zaplanowały działania naprawcze

Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki zaplanowało podjęcie następujących działań:

  • zmiana nazwy i priorytetu programu na „Badanie kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej” (zamiast „Sportowe Talenty”), aby podkreślić diagnostyczną wartość tego przedsięwzięcia;

  • rozszerzenie badań kompetencji ruchowych na uczniów klas I-III szkół podstawowych;

  • realizacja badań kompetencji ruchowych w kolejnych latach w 100 % szkół w Polsce;

  • przekazanie rodzicom uczniów informacji o wynikach testów;

  • monitoring ze strony kuratorów oświaty nad realizacją badania kompetencji ruchowych w kolejnych latach.

Ponadto MEN i MSiT wspólnie upowszechniają programy wspierające aktywność fizyczną dzieci i młodzieży. Należy do nich Program Aktywna Szkoła, który jest kompleksowym wsparciem aktywności fizycznej skierowanym w szczególności do dzieci i młodzieży, ale także do osób dorosłych. W ramach programu realizowane są potrzeby wszystkich zainteresowanych aktywnością sportową poza godzinami lekcyjnymi, jak również w weekendy i wakacje.

Program Aktywna Szkoła ma objąć także realizację lekcji wychowania fizycznego w klasach I-III szkół podstawowych, wspomaganych przez specjalistów w zakresie wychowania fizycznego. . Planowane jest zatem wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego dla klas I-III przez nauczycieli wychowania fizycznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy