Nie będzie określonych szczegółowych wskaźników oceny pracy nauczycieli, a ocena będzie wystawiana na podstawie stopnia realizacji poszczególnych kryteriów określonych w rozporządzeniu. Zmiany te mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.
Koniec z regulaminami ocen
- Karcie Nauczyciela oraz
- rozporządzeniu MEN z 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego.
Stopień realizacji kryteriów w skali od 0 do 3
Od nowego roku stopień spełniania poszczególnych kryteriów dyrektor oceni w skali od 0 do 3 – nie będzie więc szczegółowych wskaźników oceny pracy do poszczególnych kryteriów. Ocena będzie wynikiem procentowym ustalonym na podstawie sumy otrzymanych punktów podzielonej przez maksymalną liczbę punktów do zdobycia.
Niezmienne w przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
- 95% i powyżej - nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
- 80% i powyżej - ocenę bardzo dobrą,
- 55% i powyżej - ocenę dobrą,
- poniżej 55% - ocenę negatywną.
- Ustawa z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245) – art. 140.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (projekt z 23 listopada 2018 r.).
Anna Trochimiuk
Autor: Anna Trochimiuk
Radca prawny, autorka wielu publikacji z zakresu spraw kadrowych w placówkach oświatowych, w tym współautorka komentarza do ustawy – Karta Nauczyciela. Od ponad 15 lat doradza w zakresie prawa pracy w oświacie oraz awansu zawodowego nauczycieli. Dodatkowo jest studentką psychologii oraz członkiem Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, rozwijając swoją pasję w budowaniu atmosfery współpracy w placówkach oświatowych