Autor: Anna Trochimiuk
Dodano: 26 listopada 2018
Już wiadomo, że resort edukacji uchyli przepisy obligujące do tworzenia regulaminów oceny pracy nauczycieli - 1 stycznia 2019 r. przestaną one obowiązywać. Sprawdzamy szczegóły!
Koniec z regulaminami oceny pracy nauczycieli
Propozycja regulowania wskaźników oceny pracy nauczycieli w wewnątrzszkolnych regulaminach budziła sprzeciw i kontrowersje w środowisku nauczycieli oraz reprezentujących ich związków zawodowych. Placówki miały za zadanie wprowadzić regulaminy z początkiem września. Jednak 22 listopada 2018 r. Sejm przyjął uchwalone przez Senat poprawki do ustawy nowelizującej Kartę Nauczyciela, polegające na uchyleniu przepisów zobowiązujących dyrektorów placówek oświatowych do tworzenia regulaminu oceny pracy nauczycieli. Ustawa została skierowana do podpisu Prezydenta i publikacji w Dzienniku Ustaw.
Szybka zmiana przepisów
Nauczyciele, którzy zostali ocenieni po 1 września 2018 r. na nowych zasadach - na podstawie wewnątrzszkolnych regulaminów oceny pracy:
- nie będą podlegali ocenie pracy w terminie do 31 sierpnia 2023 w przypadku nauczycieli kontraktowych i mianowanych lub do 30 czerwca 2022 r. w przypadku nauczycieli dyplomowanych, ponieważ ocena pracy dokonana po 1 września na podstawie regulaminu jest pierwszą oceną pracy na tzw. nowych zasadach i w związku z tym kolejnej oceny będzie trzeba dokonać dopiero za 5 lat (art. 139b ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w planowanym brzmieniu od 1 stycznia 2019 r.),
- będą mieli prawo do dodatku za wyróżniającą ocenę pracy od 1 września 2020 r. bez konieczności ubiegania się po raz kolejny o ocenę pracy (dotyczy to nauczycieli dyplomowanych, którzy uzyskali wyróżniającą ocenę pracy na zasadach obowiązujących od 1 września do 31 grudnia 2018 r.) (art. 139c ww. ustawy).
Anna Trochimiuk
Dodano: 26 listopada 2018
Autor: Anna Trochimiuk
Radca prawny, autorka wielu publikacji z zakresu spraw kadrowych w placówkach oświatowych, w tym współautorka komentarza do ustawy – Karta Nauczyciela. Od ponad 15 lat doradza w zakresie prawa pracy w oświacie oraz awansu zawodowego nauczycieli. Dodatkowo jest studentką psychologii oraz członkiem Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, rozwijając swoją pasję w budowaniu atmosfery współpracy w placówkach oświatowych