W grudniu MEN podpisało umowę na realizację projektu, który ma na celu wspieranie nastolatków w kryzysach psychicznych. Mowa o pilotażowym programie wsparcia rówieśniczego w profilaktyce zdrowia psychicznego, który – zgodnie z zapowiedzią MEN – ma ruszyć w marcu 2024 r.
Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” realizuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”. Ma on celu przetestowanie wspomnianej metody „peer suport” w ok. 200 szkołach ponadpodstawowych. Metoda oparta jest wsparciu rówieśniczym dla uczniów w kryzysach psychicznych i zakłada udział koordynatorów (psychologów i pedagogów szkolnych) oraz schoolworkerów (uczniów).
Podstawową rolę w programie będą odgrywać odpowiednio przeszkoleni schoolworkerzy (uczniowie), którzy będą:
identyfikować rówieśników potrzebujących pomocy,
przeprowadzić rozmowy z rówieśnikami potrzebującymi pomocy,
zgłaszać zaobserwowane problemy osobie koordynującej.
Wymienione działania mają służyć stworzeniu przyjaznej atmosfery w szkole – sprzyjającej otwartości, empatii i zapobiegającej stygmatyzacji, izolacji.