Zdarzyło ci się gubić klucze? Często spóźniasz się na autobus? Mimo ważnej lekcji myślisz o wczorajszym serialu? Towarzyszy ci wieczny natłok myśli? Nie kończysz tego, co zacząłeś? Uwaga! To może być ADHD!
Krótki filmik wyświetla się scrollującej ekran nastolatce. Pojawia się myśl: to o mnie! Wpisuje w wyszukiwarkę hasło ADHD. Algorytm szybko wyłapuje to nagłe zainteresowanie, pokazuje proponowane konta i z dnia na dzień dziewczyna widzi coraz więcej treści na temat zaburzeń aktywności i uwagi. Jest coraz pewniejsza własnej diagnozy. Czy faktycznie ma AHDH? Możliwe. Możliwe też, że nie. Dlaczego? Dowiedz się, dlaczego uczniowska diagnoza z Tik Tok może być niebezpieczna, ale również – dlaczego nie należy jej lekceważyć.
Media społecznościowe pękają od różnych informacji dotyczących zdrowia psychicznego. Psychoedukacja to bardzo ważny obszar dbania o psychikę. Korzystanie z usług psychologa, psychoterapeuty, psychiatry nie jest już tematem tabu tak, jak jeszcze dekadę temu. To naprawdę ważny krok w kierunku poprawy kondycji psychicznej społeczeństwa. Internet to przydatne narzędzie do popularyzowania sposobów dbania o psychiczny dobrostan i normalizowania kłopotów emocjonalnych. Ma jednak pewne ograniczenia i stwarza zagrożenia. Przede wszystkim nie jest dobrym diagnostą. I nie powinien być jedynym.
Z artykułu dowiesz się m.in.
- Jakie korzyści wynikają z upowszechniania informacji o problemach i zaburzeniach psychicznych w social mediach?
- Jakie diagnozy najczęściej stawiają sobie użytkownicy social mediów?
- W jaki sposób social media wpłynęły na podniesienie poziomu znaczenia psychoedukacji?
- Jak powinien zachować się nauczyciel, gdy uczeń informuje o autodiagnozie?
- Czy spostrzeżenia dokonane na podstawie informacji z social mediów należy ignorować?
Przeczytaj również:
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.