Okres dojrzewania to czas, w którym pojawia się nieskończona ilość wątpliwości. Jaki jestem? Kim jestem? Czy na pewno czuję się komfortowo ze swoim ciałem? Jaka jest moja orientacja seksualna? To tylko maleńka próbka pytań, które powstają w głowach zwyczajnych nastolatków. Dla niektórych z nich okres dorastania to też moment, w którym wątpliwości zaczynają krążyć wokół pojęcia płci. Dla najmłodszych pokoleń określenie „niebinarny” na stałe zagościło w słowniku i nikogo nie dziwi. Kim są uczniowie, którzy się identyfikują z tym pojęciem? Jak ich wesprzeć?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Kim są osoby niebinarne i jak rozumieć pojęcie niebinarności?
- Jakie są różne formy tożsamości płciowej wśród osób niebinarnych?
- Czy orientacja seksualna i tożsamość płciowa to to samo?
- Jakie są potrzeby i wyzwania osób niebinarnych w szkole?
- W jaki sposób dorosły może wesprzeć nastolatka, który identyfikuje się jako niebinarny?
- Jak zareagować na informację, że uczeń jest niebinarny, aby okazać zrozumienie i wsparcie?
- Dlaczego akceptacja ze strony nauczycieli jest kluczowa dla dobrego samopoczucia uczniów niebinarnych?
- Jakie błędy najczęściej popełniają dorośli w kontaktach z niebinarnymi uczniami i jak ich unikać?
- Jakie są konsekwencje dyskryminacji wobec osób niebinarnych w środowisku szkolnym?
- Dlaczego ważne jest poszerzanie słownika pojęć i zrozumienie nowych terminów związanych z tożsamością płciową?
Przeczytaj również:
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.