Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje do przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU), stworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) oraz zapewnienia odpowiedniego kształcenia specjalnego. Kształcenie specjalne należy organizować zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W zaleceniach tych nierzadko jednak wymienia się specjalistyczne formy wsparcia, które wykraczają poza standardowe możliwości danej szkoły. Jakie działania należy podjąć w takiej sytuacji? Czy szkoła może skierować ucznia na wybrane zajęcia do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oznacza konieczność realizacji zaleceń zespołu orzekającego. W przypadku uczniów słabowidzących najczęstszym zaleceniem jest stosowanie powiększonego druku. Czy zespół IPET, na prośbą lub za zgodą ucznia może zrezygnować z takiego dostosowania? Sprawdź, czy dopuszczalna jest rezygnacja z podręczników z powiększonym drukiem dla ucznia słabowidzącego.
Podstawą działania szkoły jest rozpoznanie dokonane przez nauczycieli lub dokument z poradni psychologiczno-pedagogicznej (publicznej lub niepublicznej), lub zaświadczenie lekarskie. Nie oznacza to jednak, że dokumenty i zalecenia z innych podmiotów nie mogą być wykorzystane jako informacje dla szkoły. Przeciwnie – powinny, ponieważ mogą stanowić podstawę działań nauczycieli w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zapewnienie wsparcia nauczyciela wspomagającego lub innej osoby jest wybranych przypadkach obowiązkowe. Żadne przepisy nie wskazują jednak, jaki powinien być dzienny czy wymiar zalecanej pomocy. Za ustalenie właściwej liczby godzin odpowiada dyrektor szkoły. Oczywiście, powinien on uwzględnić głos zespołu nauczycieli i specjalistów. A co, jeżeli liczba godzin została podana w zaleceniach z poradni? Czy orzeczeniu można wskazać, ile godzin nauczyciel wspomagający ma przebywać z uczniem?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.