U dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nierzadko występuje nadwrażliwość na dźwięki. Wówczas negatywny wpływ na stan emocjonalny i psychiczny ucznia może mieć nie tylko hałas, ale również muzyka i śpiew. To z kolei utrudnia uczestnictwo w lekcjach muzyki. Sprawdź, czy ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm z zajęć muzyki. Dowiedz się, jakie formy wsparcia zastosować w takiej sytuacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Co zrobić, gdy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego odmawia udziału w zajęciach indywidualnych? Jak odnotować nieobecność ucznia w dzienniku? W artykule znajdziesz praktyczne wskazówki i szczegółowe wyjaśnienia, które pomogą zarówno w dokumentowaniu przebiegu zajęć, jak i w lepszym zrozumieniu motywacji ucznia. Dowiedz się, jak skutecznie reagować w takich sytuacjach, nie tracąc z oczu nadrzędnego celu – wsparcia dziecka w jego rozwoju.
Nauczyciel prowadzący zajęcia indywidualne lub grupowe z dziećmi objętymi pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub kształceniem specjalnym, musi dokumentować tę pracę w dziennikach innych zajęć. Należy pamiętać, że taki dziennik zakłada się dla każdego ucznia lub grupy. W artykule wyjaśniamy, dlaczego pracę w dzienniku innych zajęć dokumentuje się indywidualnie dla każdego ucznia lub grupy.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie do 5 uczniów, jeśli taką potrzebę wskazano w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub jeśli to wynika z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Przepisy nie wskazują jednak, aby taka organizacja zajęć mogła być wprowadzona na wniosek rodzica.
Zamieszczenie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zalecenia realizacji części zajęć indywidualnie zobowiązuje szkołę do zapewnienia uczniowi takiej formy wsparcia. Trzeba jednak pamiętać, że to zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem określa, jakie przedmioty, w jakiej liczbie godzin będzie realizował.Powyższe powinno wynikać z posiadanego przez dziecko ww. orzeczenia, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i zapisów w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą niektóre zajęcia edukacyjne realizować indywidualnie lub w małych grupach. Nie oznacza to jednak, że każdemu trzeba takie zajęcia przydzielać – wszystko zależy od zaleceń z poradni oraz wniosków z dokonanej oceny funkcjonowania ucznia. Sprawdź, kiedy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi mieć przyznane zajęcia indywidualne.
W orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego bardzo często zamieszczane jest zalecenie, by wybrane zajęcia edukacyjne były realizowane indywidualnie. W orzeczeniu nie wskazuje się jednak ani które zajęcia mają być realizowane w ten sposób, ani czy dotyczy to wszystkich zajęć z danego przedmiotu.
Zamieszczenie w orzeczeniu zapisu o realizowaniu zajęć indywidualnie lub w grupie do 5 osób nie zawsze oznacza bezwzględny obowiązek takiej organizacji pracy. Zespół dokonujący WOPFU może bowiem uznać, że w danym momencie nie ma takiej potrzeby. Sprawdź, co zrobić, gdy w ocenie nauczycieli uzasadniona jest rezygnacja z zajęć realizowanych indywidualnie.
Jeżeli w opinii wydajniej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną pojawia się zalecenie indywidualnej pracy z dzieckiem na zajęciach specjalistycznych, to zajęcia te należy zorganizować w ten właśnie sposób. Włączenie dziecka do grupy, dla której prowadzone są podobne zajęcia będzie budziło wątpliwości czy szkoła faktycznie realizuje zalecenia.
Przeczytaj również:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.