Utrwalanie [r] w wyrazach – rymowanka. W ćwiczeniu nie występują głoski [sz], [ż], [cz], [dż]. Logopeda przygotowuje kartę: wycina „opakowania” i przykleja je w odpowiednich miejscach przy „prezentach”, aby zakrywały to, co jest w środku. Dziecko „otwiera” prezenty i nazywa przedmioty, które się w nich znajdują.
Utrwalanie [sz], [cz] w wyrazach – rymowanka. W ćwiczeniu nie występują głoski [s], [z], [c], [dz] ani [r]. Logopeda przygotowuje kartę: wycina „opakowania” i przykleja je w odpowiednich miejscach przy „paczkach”, aby zakrywały to, co jest w środku. Dziecko „otwiera” paczki i nazywa przedmioty, które się w nich znajdują.
Utrwalanie [ś] w wyrazach i w zdaniach. Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Zadaniem ucznia jest przeczytanie wyrazów i wpisanie ich do diagramu. Następnie uczeń uzupełnia zdania wyrazami z diagramu i czyta uzupełnione zdania. Cały czas zwraca uwagę na poprawność artykulacyjną.
Utrwalanie [ć] w nagłosie, w śródgłosie i w wygłosie. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Karta dla uczniów klas 1–3 szkół podstawowych. Logopeda prosi, aby dziecko obejrzało obrazki i powiedziało, co one przedstawiają. Następnie prosi dziecko, aby połączyło w pary podobne przedmioty różnej wielkości.
Utrwalanie [ć] w nagłosie i śródgłosie. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r] Karta dla uczniów klas 1–3 szkół podstawowych. Dziecko czyta lub powtarza rymowankę i udaje, że gniecie ciasto dwiema rękami.
Utrwalanie [ć] w śródgłosie. Wierszyk i łączenie kropek. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane, ani [r]. Karta dla uczniów klas 1–3 szkół podstawowych.
Utrwalanie [ć] w zdaniach. Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Zadaniem ucznia jest przeczytanie „zaszyfrowanych zdań”, odkrycie zasady odczytywania „szyfru”, rozszyfrowanie, zapisanie i odczytanie zdań.
Utrwalanie [ć] w wyrazach.Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych. Wszystkie wyrazy użyte w krzyżówce oraz rozwiązanie zawierają głoskę [ć], nie występują w nich inne głoski dentalizowane ani [r].
Utrwalanie [ć] w wyrazach i w zdaniach. Karta dla uczniów klas 6–8- szkół podstawowych (i gimnazjum). Wszystkie wyrazy użyte w wykreślance oraz rozwiązanie zawierają głoskę [ć], nie występują w nich inne głoski dentalizowane ani [r].
Utrwalanie [r] i [s, z, c]. Rymowanka. Karta dla uczniów klas 1–3 szkoły podstawowej. Tekst można wykorzystać do utrwalania [r] dla ucznia, który nie ma problemu z artykulacją [s, z, c, dz], lub do utrwalania [s, z, c] dla ucznia, który nie ma problemu z artykulacją [r]. W ćwiczeniu nie występują głoski [sz, ż, cz, dż].
Utrwalanie [ć] w wyrazach. Karta dla uczniów klas 1–3 szkoły podstawowej. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Dziecko odgaduje hasła i wpisuje poprawnie wymówione wyrazy do diagramu.
Utrwalanie [s, z, c] w połączeniu z samogłoskami i w grupach spółgłoskowych. Karta dla uczniów klas 1–3 szkół podstawowych. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r].
Utrwalanie [sz, ż, cz] w połączeniu z samogłoskami i w grupach spółgłoskowych. Karta dla uczniów klas 1–3 szkół podstawowych. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r].
Celem artykułu jest przedstawienie zasad doboru materiału werbalnego dla etapu utrwalania artykulacji głosek w związkach wyrazowych, zdaniach, tekstach. Artykuł zawiera ogólne wskazówki dla logopedy podczas układania, wybierania materiału językowego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.