traumatyczne przeżycia

Dziecko z doświadczeniem traumy. Jak wspierać ucznia z doświadczeniem traumatycznym?

Dziecko z doświadczeniem traumy. Jak wspierać ucznia z doświadczeniem traumatycznym?

Mam złe sny, boję się zasnąć, a jak nie śpię, to i tak mi się wszystko przypomina. Nie mogę się na niczym skupić, mam poczucie, że nic nie ma sensu. Czasem czuję się tak źle, że nie wiem, co robić. Chciałbym zapomnieć o tamtej sytuacji, ale nie potrafię, ciągle mnie prześladuje . W taki sposób myślą dzieci, które doświadczyły traumy i zmagają się z zespołem stresu pourazowego. Silny uraz psychiczny może zaburzyć całe funkcjonowanie dziecka lub nastolatka. Dlatego warto wiedzieć, jak rozróżnić traumę od kryzysu sytuacyjnego i w jaki sposób wesprzeć ucznia z jej objawami. Trzeba bowiem mieć świadomość, że doświadczenie może dotyczyć każdego ucznia, a dyrektor i nauczyciele powinni być przygotowani do interweniowania w przypadku jej wystąpienia.  Dowiedz się, co może wywołać traumę oraz jak nauczyciele i specjaliści mogą wspierać dziecko z doświadczeniem traumy. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest trauma i jakie zdarzenia są uznawane za traumatyczne?
  • Jakie wydarzenia w życiu dzieci i młodzieży najczęściej są źródłem traumy?
  • Czym jest trauma relacyjna i w jaki sposób wpływa na dzieci?
  • Czym jest zespół stresu pourazowego (PTSD) i jakie są jego objawy?
  • Jak doświadczenie traumy wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole?
  • Jak ocenić funkcjonowanie dziecka po sytuacji kryzysowej?
  • Jakie czynniki ryzyka i ochronne wpływają na utrwalanie się objawów stresu pourazowego?
  • Jak wspierać ucznia z doświadczeniem traumatycznym?
Sprawdź inne serwisy