święta

PN Załącznik nr 1. Koperta z fotografiami-1_page-0001

Symbole Bożego Narodzenia

Uczestnicy starsze dzieci przedszkolne (5-latki)
Cele ogólne zapoznanie lub utrwalenie tradycyjnych elementów świąt Bożego Narodzenia
Cele szczegółowe
  • stworzenie tablicy symboli świątecznych za pomocą fotografii i prac dzieci
  • zabawa muzyczno-ruchowa utrwalająca „kształty świąt”
  • zapoznanie z właściwościami drzew iglastych i liściastych oraz gwiazdy
  • ozdobienie papierowego talerza świątecznego
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały
  • koperty z fotografiami (choinka, stół wigilijny, bombka, pierwsza gwiazdka, opłatek)
  • kalendarz
  • dowolna piosenka świąteczna
  • zdjęcia drzew iglastych i liściastych oraz opłatka (lub prawdziwe gałęzie oraz opłatek)
  • papierowe talerzyki i dowolne materiały plastyczne do ich ozdabiania
Liczba uczestników 25 osób
Święta w klasie zróżnicowanej

Spotkanie choinkowe bez stresu – ostatnia chwila na planowanie

Zwykła wigilia klasowa może nieść ze sobą wiele nieoczekiwanych kłopotów. Żyjemy w świecie dynamicznych zmian, w jednej dzielnicy mieszkają i biedni i bogaci. Ludzie migrują, rozwodzą się, porozumiewają w wielu językach. W większości szkół znajdą się dzieci, dla których tradycja wigilii może być obca lub stresująca – jeśli pochodzą z mniejszości etnicznej lub wyznaniowej, mieszkają poza rodziną pochodzenia – w domach dziecka, rodzinach zastępczych lub funkcjonują w opiece naprzemiennej podróżując pomiędzy rodzicami. Szkoła ma przed sobą spore wyzwanie – zorganizowania pozornie błahego wydarzenia tak, by każdy mógł z niego skorzystać z przyjemnością i bez stresu. A kwestii do rozważenia nie brakuje – od potraw, po prezenty, przez śpiewane kolędy lub pastorałki.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak zorganizować klasowe spotkanie choinkowe, aby było przyjemne dla wszystkich?
  • Dlaczego warto uwzględnić różnorodne potrzeby i doświadczenia uczniów przy planowaniu klasowej wigilii?
  • Jak przeprowadzić analizę sytuacji życiowej uczniów, aby lepiej zrozumieć ich oczekiwania i obawy?
  • Czy anonimowa ankieta dla rodziców może pomóc w organizacji wigilii klasowej?
  • Jak uniknąć problemów z nietrafionymi lub nierównowartościowymi prezentami?
  • Jakie kreatywne alternatywy dla tradycyjnego losowania imion na prezenty można zaproponować?
  • Dlaczego warto zaangażować dzieci w proces planowania klasowej wigilii?
  • Jak przygotować dzieci na różnorodność tradycji i doświadczeń świątecznych w grupie?
  • Dlaczego warto porozmawiać z uczniami o ich wrażeniach po klasowym spotkaniu świątecznym?
  • Jak wspierać emocjonalnie uczniów, dla których czas świąteczny może być trudny?
  • Jakie wnioski można wyciągnąć z wspólnie zorganizowanej wigilii na przyszłość?
Sprawdź inne serwisy