Wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem. Pobierz przykładowy plan wsparcia.
Obowiązek organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej budzi wiele wątpliwości. Dyrektorzy zastanawiają się, jak powinni postąpić w przypadku doręczenia do przedszkola opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wyjaśniamy zasady.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zadaniem wszystkich nauczycieli i specjalistów jest współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jedną z najważniejszych form współpracy jest sporządzenie opinii o funkcjonowaniu dziecka, analiza funkcjonowania dziecka uwzględniająca efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór opinii o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu na potrzeby diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są to zajęcia dedykowane dzieciom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Sprawdź, czy w przedszkolu może prowadzić je każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Nie wszystkie dzieci, którym w przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna posiadają orzeczenie lub opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy w takich przypadkach trzeba dokonywać oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
Gdy z wniosków opracowanych na podstawie efektywności udzielanego wsparcia uczniowi wynika, że mimo udzielanej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor przedszkola/szkoły, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. Pobierz wniosek o przeprowadzenie diagnozy.
Warto zestawić w szkole lub przedszkolu całość udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poniżej zaprezentowana jest przykładowa struktura formy podsumowania udzielanego wsparcia.
Zakres i zasady współpracy szkoły z innymi podmiotami powinny wynikać z potrzeb konkretnej szkoły, lokalnych uwarunkowań, sytuacji konkretnego ucznia. Sprawdzamy szczegóły.
W punkcie przedszkolnym nie trzeba udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ rozporządzenia regulującego tę kwestię nie stosuje się w tzw. innych formach wychowania przedszkolnego, czyli w punktach przedszkolnych oraz zespołach wychowania przedszkolnego. Sprawdzamy, w jaki sposób w tych placówkach organizuje się wsparcie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W związku z nową ustawą Prawo oświatowe MEN publikuje projekt kolejnego rozporządzenia. Tym razem nowa regulacja dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i placówkach. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2017 r.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.