Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego – nie trzeba więc opracowywać odrębnego programu. Podpowiadamy, jak powinna być organizowana preorientacja zawodowa w przedszkolu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zestaw zawiera 2 karty pracy, na których znajdą się ćwiczenia z zakresu doradztwa zawodowego. Przy okazji rozmowy na temat Międzynarodowego Święta Pracy obchodzonego 1 maja, dziecko pojmuje znaczenie pracy w życiu człowieka i docenia osoby wykonujące określone rodzaje pracy. Rozwiązując zadania dziecko podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu oraz nazwy zawodów, które wzbudzają jego zainteresowanie.
Przed stanem epidemii organizację pracy przedszkola określał ramowy rozkład dnia, na podstawie którego nauczyciele ustalali szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Jak realizować założenia rozkładu dnia w dobie zdalnej realizacji podstawy programowej?
Czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty polega na zawieszeniu prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkoli. Chodzi oczywiście o działalność stacjonarną. W okresie tego zawieszenia dyrektor ustala sposób dokumentowania realizacji zadań przedszkola. Sprawdź czy może zobowiązać nauczycieli do wypełniania dzienników papierowych.
Przepisy rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r w sprawie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczą także przedszkoli. Oznacza to, że nauczyciele w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania powinni realizować podstawę programową. Jak mają to robić? Czy dzieci powinny uczestniczyć w zajęciach przez co najmniej pięć godzin dziennie? W jaki sposób dokumentować realizację pensum?
Od 1 września 2017 r. nauczyciele realizują nową podstawę programową, która znacząco różni się od poprzedniej. Celem monitorowania realizacji podstawy programowej jest pozyskanie informacji o stosowanych przez nauczycieli rozwiązaniach organizacyjnych i metodycznych związanych z wdrażaniem nowych regulacji oraz z uwzględnianiem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
W wychowaniu przedszkolnym nie ma rewolucji. Sprawdź, jak będzie wyglądać nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego od 1 września 2017 r. i jakie zadania czekają przedszkola od nowego roku szkolnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.