Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zasady organizacji

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 6 sierpnia 2021
preorientacja zawodowa w przedszkolu

Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego – nie trzeba więc opracowywać odrębnego programu. Podpowiadamy, jak powinna być organizowana preorientacja zawodowa w przedszkolu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest preorientacja zawodowa w przedszkolu
  • Dlaczego w przedszkolu nie trzeba opracowywać programu doradztwa zawodowego
  • Jak przekazywać treści z zakresu preorientacji zawodowej w przedszkolu

Jakie zadanie ma wprowadzenie preorientacji zawodowej

Zadaniem preorientacji zawodowej na etapie edukacji przedszkolnej jest zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Tak wskazuje § 3 pkt 1 rozporządzenia MEN z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego – w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego doradztwo zawodowe jest realizowane na zajęciach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego.

Preorientacja zawodowa w przedszkolu obejmuje treści z podstawy programowej

W szkołach, na każdy rok szkolny, opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe (§ 5 ww. rozporządzenia). Art. 89 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe dotyczy zawartości statutu szkoły, czyli wskazuje, że statut ten powinien zawierać m.in. organizację systemu doradztwa zawodowego. Przepis ten nie dotyczy jednak przedszkoli.

Przedszkola nie muszą opracowywać programu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, bowiem ustawa nie obliguje ich do organizowania doradztwa zawodowego. Treści, które obejmuje preorientacja zawodowa w przedszkolu są zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Jak przekazywać treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego

Obszar

Dziecko

Poznanie siebie

  • określa, co lubi robić i co robi dobrze
  • podaje przykłady różnych zainteresowań
  • podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych

Świat zawodów i rynek pracy

  • odgrywa różne role zawodowe w zabawie
  • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie
  • wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy, takie jak np. wyjście na zakupy czy do teatru
  • podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • opowiada o sobie w grupie rówieśniczej

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

  • nazywa etapy edukacji – bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej
  • nazywa czynności, których lubi się uczyć

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

  • opowiada, kim chciałoby zostać
  • na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1675).
Dodano: 6 sierpnia 2021

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy