Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego – nie trzeba więc opracowywać odrębnego programu. Podpowiadamy, jak powinna być organizowana preorientacja zawodowa w przedszkolu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest preorientacja zawodowa w przedszkolu
- Dlaczego w przedszkolu nie trzeba opracowywać programu doradztwa zawodowego
- Jak przekazywać treści z zakresu preorientacji zawodowej w przedszkolu
Jakie zadanie ma wprowadzenie preorientacji zawodowej
Zadaniem preorientacji zawodowej na etapie edukacji przedszkolnej jest zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Tak wskazuje § 3 pkt 1 rozporządzenia MEN z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego – w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego doradztwo zawodowe jest realizowane na zajęciach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego.
Preorientacja zawodowa w przedszkolu obejmuje treści z podstawy programowej
W szkołach, na każdy rok szkolny, opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe (§ 5 ww. rozporządzenia). Art. 89 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe dotyczy zawartości statutu szkoły, czyli wskazuje, że statut ten powinien zawierać m.in. organizację systemu doradztwa zawodowego. Przepis ten nie dotyczy jednak przedszkoli.
Przeczytaj również: Wykorzystaj scenariusze zajęć i karty pracy dla przedszkoli:
Przedszkola nie muszą opracowywać programu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, bowiem ustawa nie obliguje ich do organizowania doradztwa zawodowego. Treści, które obejmuje preorientacja zawodowa w przedszkolu są zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Jak przekazywać treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
Obszar
|
Dziecko
|
Poznanie siebie
|
- określa, co lubi robić i co robi dobrze
- podaje przykłady różnych zainteresowań
- podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
|
Świat zawodów i rynek pracy
|
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie
- wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy, takie jak np. wyjście na zakupy czy do teatru
- podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- opowiada o sobie w grupie rówieśniczej
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
|
- nazywa etapy edukacji – bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej
- nazywa czynności, których lubi się uczyć
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
|
- opowiada, kim chciałoby zostać
- na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1675).
|
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.