Szkoła przysposabiająca do pracy jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Czy może zatem do tej szkoły uczęszczać uczeń z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim i autyzmem, która to niepełnosprawność jest w orzeczeniu określona jako sprzężona?
Zgodnie z art. 4 pkt 32 ustawy Prawo oświatowe, przez niepełnosprawność sprzężoną należy przez rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności. Czy uczeń z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej?
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum. Dotyczy to również ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi – z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do liceum ogólnokształcącego ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?
Wskazówki do pracy z uczniem z niepełnoprawnością sprzężoną powinny być określone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Z kolei indywidualne potrzeby ucznia oraz określone sposoby dostosowania wymagań do jego potrzeb będą wynikały z dokonanej przez zespół nauczycieli i specjalistów wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi, takimi jak autyzm czy też upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego. Warunkiem jest jednak złożenie stosownego wniosku przez rodziców i uzyskanie opinii poradni.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.