media społecznościowe

Zalacznik nr 1. Ochrona danych. Lekcja dla mlodych

Ochrona prywatności i budowanie wizerunku w sieci. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

  Porozmawiajmy o prywatności – portale społecznościowe i wizerunek online

Porozmawiajmy o prywatności – portale społecznościowe i wizerunek online

Dziecko w świecie emotikonów – o zmianach w komunikacji młodego pokolenia

Archiwalny Dziecko w świecie emotikonów – o zmianach w komunikacji młodego pokolenia

Czasy, w których zeszyty się pożyczało i przepisywało, a informacji potrzebnych do zadań domowych szukało w encyklopedii dawno już minęły. Przeziębiony uczeń jeszcze spod kołdry może wysłać prośbę o zdjęcia notatek z lekcji na klasowym czacie. Odpowiedź na trudne pytanie z chemii na pewno znajdzie się w Internecie, a do zrobienia konstrukcji z zapałek na technikę na pewno przyda się tutorial. „Kiedyś to były inne czasy”, „dzieci nie umieją rozmawiać, tylko wysyłają sobie emotikony”, „zamiast podwórka są gry na serwerach” – podobne komunikaty słyszy się często w dyskusjach dorosłych. Często oceniamy kompetencje komunikacyjne młodych ludzi gorzej niż własne, nie zastanawiając się nad tym, na czym polega różnica i czy mogą z niej płynąc jakieś korzyści.

1

Jak nie zwariować w social mediach? Scenariusz profilaktyczny dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Współczesne nastolatki żyją w świecie ogromnej presji. Młodych ludzi zewsząd atakują obrazy idealnych ciał, luksusowego życia, spektakularnych sukcesów. Żadne wcześniejsze pokolenie nie miało okazji podglądać życia celebrytów w taki sposób, jak robią to kilkunastoletni uczniowie. Wystarczy kilka kliknięć, by zobaczyć instastory większości polskich i zagranicznych gwiazd, a na nich – bogate wnętrza domów i niebotycznie drogie ubrania. Ze świecą można by również szukać nastolatka, który wrzuca do sieci zdjęcie bez filtrów i upiększeń. Wystarczy kwadrans oglądania starannie wyselekcjonowanych i podrasowanych w programie zdjęć, by dojść do wniosku, że jest się nieatrakcyjnym. Dlatego tak istotna jest psychoedukacja i poszerzanie świadomości młodzieży w zakresie wpływu, jaki ma na nich wykreowany w social mediach świat.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne Budowanie mechanizmów dbania o samoakceptację i niwelowanie wpływu presji wywołanej przez social media
Cele szczegółowe
  • podniesienie samoakceptacji
  • poprawa samooceny
  • trening adekwatnej oceny sytuacji
  • zmniejszenie tendencji do porównywania siebie i innych do nierealnych obrazów lansowanych przez social media
  • zmniejszenie presji dotyczącej wyglądu w grupie rówieśniczej
Potrzebne materiały
  • Karta pracy nr 1. Nastrój
  • Karta pracy nr 2. Ja w social mediach i ja w realu
  • Karta pracy nr 3. Studium przypadku
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy,  
  • mazaki,
  • kartony
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób
Sprawdź inne serwisy