Od 1 września 2022 r. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach, w których czas pracy reguluje Karta Nauczyciela, muszą prowadzić konsultacje dla uczniów. W zależności od wymiaru zatrudnienia, konsultacje to odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 1 godziny co dwa tygodnie. Natomiast nauczyciel z pensum niższym niż 6 godzin tygodniowo realizuje mniejszą liczbę godzin dostępności. W artykule zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania dotyczące tzw. godzin czarnkowych dla nauczycieli. Sprawdź, o co pytają czytelnicy portalu ePedagogika.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole należą m.in. konsultacje i warsztaty. Przepisy nie precyzują jednak, którzy nauczyciele i specjaliści powinni prowadzić je w ramach obowiązującego ich pensum. Ekspertka wyjaśnia, kto prowadzi konsultacje i warsztaty w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jednym z elementów wsparcia uczniów w powrocie do jest zapewnienie im pomocy w opanowaniu i utrwaleniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Realizacja tego zadania ma polegać na organizacji zajęć wspomagających.
Uczniowie i rodzice zgodnie przyznają, że umożliwienie prowadzenia w szkole konsultacji dla uczniów ostatnich klas jest szansą na to, aby tuż przed egzaminami nadrobić braki powstałe w czasie zdalnego nauczania. Okazuje się jednak, że nie zawsze spotkania uczniów z nauczycielami są organizowane prawidłowo.
Z podcastu dowiesz się:
Organizacja konsultacji dla uczniów oraz absolwentów przystępujących w tym roku do matury, jakkolwiek oceniana pozytywnie, budzi wiele kontrowersji. Wielu dyrektorów uważa, że takie konsultacje są realizowane jako tzw. inne zadania statutowe i przeznaczone na nie godziny nie wliczają się do pensum. Dowiedz się, czy jest to właściwa interpretacja przepisów.
Wysłuchaj podcastu:
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych orzekających specyficzne trudności w uczeniu się coraz częściej pojawia się sformułowanie, że należy ucznia objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie porad i konsultacji. Co oznacza takie sformułowanie? Kto posiada kompetencje do udzielania takich porad i konsultacji?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.