funkcje poznawcze

  Wpływ zaburzeń emocjonalnych na obniżenie poziomu funkcji poznawczych u uczniów

Wpływ zaburzeń emocjonalnych na obniżenie poziomu funkcji poznawczych u uczniów

Codzienne życie ucznia niezależnie od wieku wymaga nieustannego wysiłku intelektualnego. Jednak nie zawsze umysł działa na tak samo wysokich obrotach. Wystarczy, że uczeń jest zmęczony lub przeciążony, by pogorszyła się pamięć i koncentracja uwagi. Podobne kłopoty mogą pojawić się między innymi wraz z rozwojem zaburzeń nastroju lub nasileniem lęku. Jaki wpływ mogą mieć zaburzenia emocjonalne na funkcjonowanie intelektualne ucznia?

Skup się! Nie myśl o niebieskich migdałach! Pamięć masz dziurawą jak sito! Jakbyś się postarał, to byś dał radę – dorośli niejednokrotnie kierują do dzieci takie komunikaty chcąc je zmobilizować do wysiłku. Mają poczucie, że wiele zależy od chęci ucznia i motywacji do pracy. Oczywiście, do pewnego stopnia tak jest. Uczeń, który jest pochłonięty rozmową o najnowszym dodatku do gry nie skupia swojej uwagi na zadaniu z matematyki i może rzeczywiście potrzebować upomnienia dorosłego. Jednak w tej sytuacji nauczyciel pomaga dziecku przekierować jego uwagę dowolną na zadany materiał. Jeśli uczeń jest w dobrym nastroju, nie jest zmęczony i nie rozwija się w sposób neuroatypowy to rzeczywiście może się to udać. Nie mówimy więc o obniżeniu poziomu funkcji poznawczych, ale o czynniku rozpraszającym, jakim było wyjście upragnionego dodatku do gry. Co innego, gdy spadek np. poziomu koncentracji uwagi uwarunkowany jest rozwojem depresji, na którą dziecko nie ma żadnego wpływu.

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Jak zaburzenia emocjonalne wpływają na procesy poznawcze ucznia?
  • Czy poziom koncentracji uwagi można regulować?
  • Czym objawy depresji występujące u dzieci różnią się od tych u dorosłych?
  • Jakie zaburzenia emocjonalne najczęściej wpływają na funkcje poznawcze ucznia?
  • Jak doświadczenia traumatyczne wpływają na naukę i koncentrację uwagi?
  • Jak rozpoznać problemy z funkcjami poznawczymi u ucznia rozwijającego się neuroatypowo?
  • W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi?
Sprawdź inne serwisy