Wpływ zaburzeń emocjonalnych na obniżenie poziomu funkcji poznawczych u uczniów

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 3 października 2024
  Wpływ zaburzeń emocjonalnych na obniżenie poziomu funkcji poznawczych u uczniów

Codzienne życie ucznia niezależnie od wieku wymaga nieustannego wysiłku intelektualnego. Jednak nie zawsze umysł działa na tak samo wysokich obrotach. Wystarczy, że uczeń jest zmęczony lub przeciążony, by pogorszyła się pamięć i koncentracja uwagi. Podobne kłopoty mogą pojawić się między innymi wraz z rozwojem zaburzeń nastroju lub nasileniem lęku. Jaki wpływ mogą mieć zaburzenia emocjonalne na funkcjonowanie intelektualne ucznia?

Skup się! Nie myśl o niebieskich migdałach! Pamięć masz dziurawą jak sito! Jakbyś się postarał, to byś dał radę – dorośli niejednokrotnie kierują do dzieci takie komunikaty chcąc je zmobilizować do wysiłku. Mają poczucie, że wiele zależy od chęci ucznia i motywacji do pracy. Oczywiście, do pewnego stopnia tak jest. Uczeń, który jest pochłonięty rozmową o najnowszym dodatku do gry nie skupia swojej uwagi na zadaniu z matematyki i może rzeczywiście potrzebować upomnienia dorosłego. Jednak w tej sytuacji nauczyciel pomaga dziecku przekierować jego uwagę dowolną na zadany materiał. Jeśli uczeń jest w dobrym nastroju, nie jest zmęczony i nie rozwija się w sposób neuroatypowy to rzeczywiście może się to udać. Nie mówimy więc o obniżeniu poziomu funkcji poznawczych, ale o czynniku rozpraszającym, jakim było wyjście upragnionego dodatku do gry. Co innego, gdy spadek np. poziomu koncentracji uwagi uwarunkowany jest rozwojem depresji, na którą dziecko nie ma żadnego wpływu.

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Jak zaburzenia emocjonalne wpływają na procesy poznawcze ucznia?
  • Czy poziom koncentracji uwagi można regulować?
  • Czym objawy depresji występujące u dzieci różnią się od tych u dorosłych?
  • Jakie zaburzenia emocjonalne najczęściej wpływają na funkcje poznawcze ucznia?
  • Jak doświadczenia traumatyczne wpływają na naukę i koncentrację uwagi?
  • Jak rozpoznać problemy z funkcjami poznawczymi u ucznia rozwijającego się neuroatypowo?
  • W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi?

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 3 października 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy