edukacja seksualna w szkole

  Na czym polega seksting i grooming: charakterystyka, przyczyny, przeciwdziałanie

Na czym polega seksting i grooming: charakterystyka, przyczyny, przeciwdziałanie

Okres dojrzewania to czas, w którym młodzież doświadcza swojej seksualności. Pojawiają się pierwsze relacje romantyczne. Zupełnie naturalna jest eksploracja swoich granic intymnych. Bardzo dynamiczny rozwój technologii i przestrzeni internetowej zaowocował zupełnie nowymi drogami nawiązywania relacji intymnych. Pojawiły się nowe zagrożenia dla młodzieży i nowe wyzwania dla dorosłych, którzy chronią bezpieczeństwo dzieci. Seksting jest jednym z takich zjawisk.

Seksting polega na udostępnianiu innym treści o charakterze erotycznym. Są to głównie nagie zdjęcia lub filmy, fotografie całego ciała lub jego intymnych części. Dlaczego nastolatki to robią? Przecież jasne jest, że raz wrzucona do sieci intymna fotografia na zawsze w niej pozostanie. Odbiorca może zrobić z nią co zechce – przesłać dalej, zmodyfikować, opublikować. Może również szantażować nastolatka i grozić, że wykorzysta intymne zdjęcie. A jednak mimo całego tego ryzyka młodzi ludzie podsyłają sobie akty, które wykonują w zaciszu własnych pokoi. Bywają również odbiorcami sekstujących dorosłych, którzy rozładowują swój popęd poprzez kontakt internetowy. Nie zawsze na nim się zatrzymując. Konsekwencje tego gestu – wysłania swojego zdjęcia w erotycznej pozie – mogą być naprawdę ogromne. Skąd więc w nastolatkach taka gotowość do sekstingu?
Zachowania seksualne u dzieci i młodzieży. Jak reagować, gdy uczeń masturbuje się w szkole?

Zachowania seksualne u dzieci i młodzieży. Jak reagować, gdy uczeń masturbuje się w szkole?

Masturbacja dziecięca to temat tabu. Wielu dorosłym w ogóle nie przechodzi przez gardło to słowo. Przychodząc na konsultację psychologiczną z dzieckiem z trudem opisują tę czynność. Czy masturbacja dziecięca powinna niepokoić? A jeśli tak, to w jakich sytuacjach potrzebna jest interwencja środowiska i zapewnienie dziecku wsparcia? Co robić, gdy uczeń masturbuje się w szkole?

Okres pomiędzy 7 rokiem życia a początkiem dojrzewania płciowego nazywamy czasem latencji. W tym czasie następuje wyciszenie rozwoju seksualnego i skierowanie uwagi na rozwój funkcji poznawczych. W tym czasie dziecko intensywnie rozwija się intelektualnie, skupia na nabywaniu nowych umiejętności, jak pisanie czy czytanie. Dopiero w okresie dojrzewania młody człowiek sięga znów po przyjemność wywodzącą się z własnego ciała. Wtedy jest to początek dalszego rozwoju seksualnego i w przyszłości inicjowania stosunku z drugą osobą. Dlaczego jednak zdarza się, że nauczyciele zauważają ruchy sugerujące masturbację u uczniów, którzy chodzą do pierwszej, drugiej czy trzeciej klasy szkoły podstawowej? Przede wszystkim warto zastanowić się nad funkcją dotykania genitaliów w tym okresie. Stymulacja organów płciowych dostarcza przyjemności. A to może być odpowiedzią na różnego rodzaju sytuacje, w których znajdują się dzieci. Przyjemność może być źródłem pocieszenia, autorelaksacji, ukojenia. Zdarza się, że dzieci dotykają się w sytuacjach napięcia i stresu. Szukają aktywnie źródeł redukcji napięcia i odkrywają, że pobudzanie własnych narządów płciowych obniża ich stres. Mogą w ten sposób rozładowywać też inne uczucia – lęk, złość, dostarczać sobie poczucia bezpieczeństwa, gdy go nie czują. Czasem zdarza się, że potrzeba dodatkowej stymulacji wynika z nudy. Na przykład, gdy dziecko nadruchliwe musi wysiedzieć w ławce zdecydowanie dłużej, niż pozwala mu na to jego hiperaktywny układ nerwowy. Trzeba jednak pamiętać, że podobne zachowania – manipulowanie w okolicach krocza, drapanie, ocieranie się mogą wynikać również z infekcji miejsc intymnych lub po prostu niewygodnej bielizny. Dlatego niezwykle istotne jest, by być ostrożnym i uważnym na zachowania dziecka i nie formułować wniosków zbyt szybko.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest masturbacja dziecięca?
  • Dlaczego dzieci wykazują zachowania seksualne?
  • Jakie mogą być przyczyny masturbacji u dzieci?
  • Czy nauczyciel powinien reagować, gdy dziecko dotyka swoich miejsc intymnych?
  • Kiedy zalecany jest kontakt z psychologiem?
  • Co robić, gdy pojawiają się obawy, że uczeń mógł zostać nadużyty?
Sprawdź inne serwisy